3 oktober 2011

Säkerhetsanvisningar

Har nu läst Utrikesdepartementets Personlig säkerhet, råd till dig som flyttar eller bor utomlands. Sammanfattningsvis kan jag säga att jag lever farligt. Jag får inte gå ensam på kvällar, hög kriminalitet och många rånare som lurar i buskage hindrar. Jag får inte lägga ut bilder eller beskriva vardagslivets rutiner alltför tydligt på internet för att det då kan användas av brottslingar vid inbrott eller kidnappning. Men jag vet nu i alla fall att utifall att jag blir kidnappad är de första 15 till 45 minuterna den farligaste perioden och jag ska då "försöka tänka på trevliga händelser, minnen, filmer eller böcker". Känns ju helt naturligt att tänka på en trevlig bok när du sitter med påse över huvudet och vapen riktat mot dig.. "Föresten Herr Kidnappare, har du sett den där filmen, du vet den där nya? Visst är den trevlig?"