26 oktober 2011

Träning med Zixaxa

Hade träning med Zixaxa idag med 25 tjejer och tre bollar - men imorgon kommer vår frakt och med den mitt material!!! ÄNTLIGEN! Ska bli så kul att hålla en "riktig" träning med tjejerna. Måste bara komma på ett bra sätt att transportera materialet ut till Zixaxa. Ska kolla med fotbollsförbundet, eftersom det är avtalat att de ska stå för transport. Får se hur det blir med det dock. Jobbar på att få en bil donerad till projektet, för att få ett rörligt förråd/kontor. Där har jag också tänkt ha ordentligt med vatten och bananer till varje träning och även vatten, tvål och spegel så att de kan tvätta av sig lite efteråt. Ska kolla med lite olika kol- och skogsavverkningsföretag - de behöver visa att de tar socialt ansvar och då är ju små tjejer som spelar fotboll perfekt.

Fick upp tempot idag genom att vara med och visa, springa själv etc. Tjejerna tyckte att det var jättekul även om jag är mer krävande och seriös än vad de är vana vid. Jag avslutade med en övning där en spelare anfaller och en försvarar, medan de andra väntar på sin tur. Det blir totalt ca 20 sek i rampljuset för de enskilda spelarna eftersom det går så fort, men märkte hur ovana de är vid sån uppmärksamhet. Många spelare rycker till lite fortfarande när jag tilltalar dem med namn, som om deras namn ofta inte följs av något bra. Jag siktar på minst tre komplimanger per spelare per träning, ett viktigt moment för att stärka självförtroendet hos spelarna.

En av dem, Nono, bad att få gå efter halva träningen för att hon var tvungen att åka med sin bebis till sjukhuset. Hon och jag är lika gamla.