14 oktober 2011

Möte på förbundet

Så på eftermiddagen var vi alla inbjudna på möte hos fotbollsförbundet (FMF). FMF är alltså inte medvetna om att jag redan känner Sarita och Sandra och redan har börjat arbeta med FLM - och vi bestämde oss för att fortsätta ha det så. Representanterna från FMF var samma som jag träffade tidigare, högsta hönsen för damfotbollen, samt huvudtränaren för landslaget. Övriga inbjudna var tre landslagsspelare, Sarita, Sandra och Telma. Så Sarita och Sandra var alltså där inte i egenskap av FLM utan bara som välmeriterade spelare.

FMF började med att presentera den nya kommitén för damfotboll som ännu inte är officiell men som började arbeta förra veckan. Sedan började de diskutera vad som görs och inte görs (Sandra och Sarita hoppade på dem direkt) men diskussionen avbröts snabbt av mötesordföranden för att istället gå över till att presentera mig och mitt projekt (praktiskt för dem att ha mig där som inte är involverad i resten, och därför kunna skjuta kritik på framtiden med hänvisning till min närvaro). FMF presenterade alltså mitt projekt - fast i en egentolkad version. På mötet dagen innan när jag presenterade projektet för dem, föreslog de att jag efter tre veckor kunde ha ett stort event med Unicef t.ex. för att sprida kunskap om HIV/SIDA etc. och då bjuda in media etc. Jag svarade att det kunde man förvisso göra men att jag tyckte det var viktigare att integrera utbildning i de vardagliga träningarna. Men nu när FMF presenterade projektet för de övriga togs detta event (med media!) med som en del av min idé. Som tur var fick jag tillfälle att säga något själv också och då la jag till att jag vill ha utbildning fortlöpande under träningstid, eftersom det är huvudsyftet med projektet. FMF föreslog att jag skulle samarbeta med huvudtränaren och landslagsspelarna och använda mig av deras expertis och erfarenhet - vilket vi alla tyckte var en utmärkt idé (vi samarbetar ju redan!).

Sedan fick jag gå och de andra fortsatte mötet om annat. Jag bytte nummer med Sarita, Sandra och Telma som spel för gallerierna, har ju redan deras nummer. Känns lite märkligt, men det är så de tycker att det är bäst att arbeta för att minska förbundets inflytande. Sarita följde mig ut "för att visa vägen" och vi sa att vi skulle höras sen. Hon ringde mig senare och vi bestämde möte på FLM nästa dag.

Väl hemma var hela svenska ambassadens personal där på grillbuffé - gott och trevligt!