10 oktober 2011

Landskamp

I lördags var det kval match inför de Afrikanska Mästerskapen mellan Mocambiques landslag, Mambas, och Komorerna. Bägge lagen ligger i botten och har ingen chans att ta sig vidare från kvalet, så det var en ganska loj tillställning. Jag och två praktikanter på ambassaden tog oss ändå ut till Estadio Machava för att kolla landskampen! Det var rätt lite folk på plats, men de som var där höll igång med sång och dans. Och Mocambique presterade! Vinst med 3-0.. vilket säger mer om Komorerna än om Mocambique i och för sig. Spelet kan nog jämföras med svensk div 2 fotboll. Kul att se i alla fall! Vi var de enda utlänningarna där och många var intresserade av oss - inte minst för att en av praktikanterna scoutar för AIK och satt med anteckningsblock och laguppställning. Många kom fram och ville prata fotboll med honom och berätta vilka spelare han borde satsa på att ta till Europa. Men de flesta blev besvikna när de fick höra att vi inte var från Tyskland utan Sverige. Efter matchen stormades planen av glada supportrar som ville fira med laget och tränaren hissades. TV var på plats till alla barns stora glädje och stämningen var på topp!

Inne på arenan träffade jag också mocambikanska fotbollsförbundets ordförande och berättade att jag vill starta ett projekt med tjejlag. Jag fick hans nummer och han sa att vi kunde ha ett möte i veckan som kommer och då även med ordföranden i kommitén för damfotboll. Hoppas verkligen på att få till stånd ett samarbete med dem!

Senare på kvällen gick jag och Vilar och kollade live musik på Gil Vicente - riktigt bra!