17 oktober 2011

Möte med tyska ambassadören

Idag lyckades jag ringa och få ett möte med den tyska ambassadören. Jag har träffat honom på diverse mottagningar tidigare och när jag ringde presenterade jag mig som dotter till den svenska ambassadören och frågade efter Ulrick. Jaha, så du känner ambassadören personligen? Jajemän, om jag gör! Och så lyckades jag få ett litet möte med honom redan samma dag. Väl där så presenterade jag projektet lite mer utförligt (har bara pratar om det svepande för honom tidigare) och berättade om situationen för damfotboll i landet och vad jag ska göra här etc. Jag bjöd in honom å fotbollsförbundets vägnar på invigningsceremonin för den nya damfotbollskommitén nu på torsdag, vilket han var väldigt intresserad av att gå på (egentligen mest för att träffa förbundets ordförande, och prata om den nya tyska herrlandslagstränaren.. men ändå) och gav honom även en förfrågan från Zixaxa om att sponsra deras resa till de nationella slutspelen i Lichinga. Tyskland gör mycket för fotboll i Mocambique och jag frågade honom om ifall det fanns någon möjlighet att tyska ambassaden kunde sponsra mitt projekt. Han sa att de ibland hjälper till med material och dylikt och att han skulle se vad han kunde göra. Vi pratade också om förbundet, och om de pengar förbundet får från FIFA till damfotbollen som ingen vet vart de tar vägen.. Något att jobba på!

Han är riktigt trevlig, ambassadören. Och förhoppningsvis kan ambassaden hjälpa mig med sponsring - behöver allt jag kan få! Jag vet liksom inte i vilken ände jag ska börja jobba, det finns verkligen ingenting att börja med. Inget material, inget underlag, ingen organisation. Om den där frakten kommer någon gång så finns det i alla fall 30 bollar, det är ju alltid något.

Ska försöka smussla mig in och träffa den holländska ambassadören också. Hon har nämnt tidigare på någon mottagning att de håller på att starta en Sports & Development Fund - av vilken jag hoppas kunna få sponsring. Prioritet ett är att skaffa en bil så att jag kan transportera mig själv och material. Förbundet har lovat att stå för det, men då måste jag åka med deras chaufför och jag tror att det blir svårt att hålla hårt i mitt material då - och dessutom lär det ofta bli förseningar etc. Sedan behövs vattendunkar och bananer till varje träning. Och sen behövs ju det mesta också, men man får ju börja någonstans.