22 oktober 2011

Invigningsceremoni för den nya kommittén för damfotboll

I torsdags kväll var det officiell invigningsceremoni för den nya kommittén för damfotboll! Jättekul initiativ av fotbollsförbundet, som om jag har förstått det rätt (det är lite svårt att få rätt information, de har en förmåga att ändra sig väldigt ofta när det gäller fakta) inte har haft en sådan här kommitté tidigare.

Ceremonin hölls i ett litet konferensrum på Hotel Girassol och de flesta närvarande var antingen från fotbollsförbundet eller presskåren. Jag hade dock lyckats lura dit den tyska ambassadören, vilket skapade ett väldigt tumult. Presidenten för förbundet var nog väldigt förvånad över att han var där och kunde inte nog understryka hur goda vänner de var, hur bra Tyskland var för Mocambiques fotboll och hur bra deras samarbete var, i sitt tal. Sveriges ambassadör var också på plats (tack mamma!) och det skapade en del förvecklingar då förbundets president först fick för sig att det var den tyska ambassadörens familj som han glatt välkomnade. Sedan insåg han sitt misstag och då kunde han inte nog understryka hur viktigt det var att Schweiz ambassadör var där, vilket efter en högljudd unison rättning från de flesta andra från förbundet, ändrades till Sveriges ambassadör. Under tiden hade presskåren fullt upp med att fotografera dessa otroligt viktiga gäster. Jag satt själv och tyckte lite synd om Tysklands ambassadör som jag hade lurat dit, över all uppmärksamhet han fick - men det var nog väldigt bra för projektet för att han nu har visat sitt stöd för damfotboll officiellt (även om han inte visste att det var det han skulle göra) och då kanske blir tvungen att bidra med något. Även Sveriges ambassadör fick mer press på sig att stödja damfotboll genom att nu ha visat intresse för det (och ni skulle bara veta hur jag jobbar med detta både till frukost, lunch och middag!).

Det var dock lite oturligt för Egyptens ambassadör var också där, men glömdes helt bort i tumultet. Jag misstänker dock att han var där av helt olämpliga anledningar (ni skulle se vilka sms han skickar till mig..) och inte för att stödja damfotboll. Han pratar nämligen ingen portugisiska och kunde omöjligt ha förstått någonting av vad som hände under ceremonin. Men efter lite viskningar i örat ungefär hälften in på talet bad förbundets president så hemskt mycket om ursäkt, och sa att det såklart var lika viktigt att Egyptens ambassadör var närvarande och bad denne att sätta sig på första parkett. Det är inte lätt med alla dessa diplomatiska förvecklingar.

Jag förstår heller inte hur de tänkte när de skickade ut inbjudningar till ceremonin. Jag fick några att dela ut själv som jag gav till länder som jag tror har intresse av att satsa på damfotboll, av vilka i alla fall Tyskland och Sverige kom. Danmark, Norge, USA och Holland kunde tyvärr inte komma. Men vilka förbundet själva skickade till har jag ingen aning om, till exempel var ju Egypten inbjudna av förbundet. Och när de bestämde det undrar jag vad de hade i åtanke. Nej, det är mycket som är svårt att förstå hur det fungerar här..

För att komma tillbaka till talet som presidenten för förbundet höll, var det inte så imponerande. Han pratade om hur viktig den här kommittén för damfotboll var och att alla evenemang förbundet ordnade självklart skulle ha en liten del för damfotboll. Han berättade också att en kvinnlig tysk domare skulle komma och undervisa domare i Nampula, en provins längre norrut. Om detta frågade jag senare Magdalena, som arbetar på tekniska avdelningen för förbundet och också är väldigt insatt i damfotboll, och hon hade aldrig hört talas om den här kvinnliga domaren som skulle komma. Så tillade hon att presidenten, han pratar mycket så du ska inte lyssna så noga.

Ordföranden för fotbollsförbundet var inledningstalare och moderator under ceremonin och han sa inte heller så mycket vettigt, och lyckades hela tiden blanda ihop damfotboll (futebol feminino) med futsal. Vilket efter femte gången inte var så roligt längre utan mest pinsamt.

Alla medlemmar av kommittén är kvinnor förutom ordföranden, som är en av de gamla gubbarna som sitter i förbundets styrelse. Vice ordföranden, som är den jag har haft möten med, höll ett tal om vad kommittén skulle arbeta med och till min förvåning hörde jag henne prata om mitt projekt. Hon pratade om att de skulle starta fotbollslag i skolor och integrera utbildning om HIV/SIDA och tidiga graviditeter med fotboll. Hon sa att detta skulle göras i samarbete med Unicef (som jag har föreslagit - men som på intet sätt är bestämt). Förutom mitt projekt hade hon inget annat att säga, och det framställdes som att det var kommitténs huvudsakliga arbete. I och för sig är det jättekul att mitt projekt har fått ett sådant genomslag, men tråkigt att kommittén inte har något eget att komma med överhuvudtaget - för det är ju inte direkt de som gör något i skolprojektet, än så länge har de inte gjort någonting utan lämnat allt ansvar till mig. Det kan lätt bli så att förbundet får massa cred för att de genomför det här projektet trots att det inte är de som gör något, och då kan det lätt leda till att de inte gör något annat heller. Men det tänker jag inte finna mig i.

Efter ceremonin var det mingel och då tänkte jag hälsa på presidenten för förbundet men när jag sträckte fram handen så pussade han mig på kinderna som att vi redan kände varandra. Jag tror att han trodde att jag hade någon diplomatisk anknytning och han ville då inte tappa ansiktet och inte känna mig inför övriga närvarande, vilket var synd eftersom jag då inte fick chans att presentera mig. Däremot blev jag presenterad för övriga medlemmar i kommittén och en av dem och jag ska i nästa vecka träffa rektorerna för de tre skolor de har valt ut åt mig (lite framsteg, något gör de i alla fall!). Utöver de tre skolorna ska jag jobba med två fotbollsklubbar, Zixaxa och Matola. Ministern för (typ) utbildning (kan ha varit hälsa också, uppfattade inte riktigt på vilket sätt han var viktig) var närvarande och vi fick en nick till godkännande att vi fick kontakta skolor. Jag presenterades som en volontär från Sverige, som någon som skulle hjälpa till med "deras" projekt. Det gör allt för att alla ska tro att det är deras idé, och det gör inte mig något bara de faktiskt utför något också - det är ju det som är huvudsaken!

Sandra och Sarita skrattade gott åt att förbundet inte hade något eget att komma med - de gillar att vi är i "maskopi" mot förbundet.. Jag pratade dock med landslagets tränare om hur träningen i Zixaxa hade gått och han frågade om jag hade fått mitt material än, när vi var omringade av personer från förbundet. Ingen sekretess här inte. Antagligen har han redan berättat för förbundet att jag har eget material.. vet inte "vems sida" han står på, ska dubbelkolla med Sandra och Sarita. Haha, känns som att jag hamnat mitt i en dokusåpa..

En ny kommitté för damfotboll känns som ett stort steg framåt, men jag är rädd att det mest är spel för gallerierna och att de kommer fortsätta satsa mer på futsal än på futebol feminino. Det var några tjejer i fotbollskläder som hälsade välkommen och fanns med och hjälpte till under ceremonin. Jag frågade vilket lag de spelade i, varpå de skrattade gott. De var från ett bemanningsföretag. Man får inte skrapa för mycket på den fina ytan, då blir man lätt besviken.