17 oktober 2011

och så tar vi projektet ett steg (ganska många steg) längre..

Nu har projektet fått lite andra dimensioner än vad jag först hade tänkt mig. Projektet Futebol dá força kommer vara mitt huvuduppdrag under tiden här, men nu har jag även blivit involverad i utvecklingen av damfotboll i hela Mocambique.

Mocambique har ett damlandslag, ett U20-lag och ett U17-lag. Det finns provinsiella ligor för damlag i hela Mozambique, med sammanlagt 68 klubbar som är associerade till Fotbollsförbundet. Utöver den högsta ligan finns ingen organiserad damfotboll överhuvudtaget.
I Maputo finns åtta lag som spelar i serien här. Jag har gått med på att vara assisterande tränare till damlaget Zixaxa, med huvudansvaret för b-laget (U17). I gengäld kommer spelarna hjälpa till med mitt projekt och vara tränare för yngre tjejer i skolor. På så sätt skapas en bas till organiserad damfotboll i landet och unga tjejer kan få äldre tjejer som förebilder att se upp till och ta efter.

So far so good, men de nöjde sig inte med det! I december anordnas de nationella slutspelen för de tolv bästa lagen i landet. Detta sker i Lichinga i norra Mocambique 3-17 december. Jag ska åka med "mitt" lag Zixaxa dit och väl där ska jag hjälpa damlandslagets tränare att välja ut nya spelare till landslaget. Sedan ska jag hjälpa honom att genomföra ett två dagars träningsläger för det nya landslaget när slutspelen är avslutade.

Ja, herregud, det här blev ju lite andra dimensioner än vad jag hade tänkt mig. Snabb karriär, gå från att träna FC Djursholms F99/00 till Mocambiques landslag.. De har en enorm övertro på min kapacitet, och det är inte så mycket jag kan göra åt det mer än att försöka göra det de tror att jag kan och förväntar sig av mig. Jag är inte alls kvalificerad för det här men det verkar de inte bry sig så mycket om. Work some magic är väl ungefär vad de vill att jag ska göra, så vi får se vad jag kan åstadkomma..