17 oktober 2011

Reggae, nattklubb och traditionell dans

I helgen hann jag också med en hel del nöjesliv! Fredagen bjöd på reggae konsert, riktigt skön stämning - peace and love! På lördagen var det först fest på svenska skolan för den nordiska befolkningen i Maputo, vilket var jättetrevligt ordnat. Det var knytkalas så alla hade med sig någon form av mat, och inte så lite heller! Det var bar och dans också, först ett jazz-band som spelade och sen dj. Efteråt åkte jag och några som arbetar på svenska ambassaden och svenska skolan vidare till en nattklubb där vi dansade och kom hem lagom till frukost. Jag älskar verkligen danskulturen här - mocambikaner dansar hela tiden, asså hela tiden! Du kan gå ner för gatan och plötsligt ser du någon som bara börjar dansa utan någon speciell anledning, det är så man uttrycker sig här. Så jag trotsade tröttheten och tog mig ut även på söndagen och gick på Nucleo de Arte där ett band spelade afrikansk musik och det var fullpackat med folk som dansade! Det är tur att jag får vila upp mig ända tills på onsdag, då ska jag se samma reggae band, Black Roots, igen på Gil Vicente.