25 oktober 2011

Möte med FEMME Mocambique

På eftermiddagen hade jag bestämt möte med en kompis till Alex som var väldigt intresserad av mitt projekt. Jag förstog inte riktigt vilken organisation hon arbetade för men det var något som hade att göra med att främja kvinnor i alla fall. Jag var alltså helt oförberedd på vad mötet syftade till, men tänkte att eftersom det var Alex kompis så var det inte så formellt.. trodde jag ja! Jag kom dit och möttes av hela organisationens ledning samlade runt bordet.. inte riktigt läge att fråga vart jag hade kommit. Så jag berättade om mitt projekt och efter hand fick jag ett visitkort från en av dem och det visade sig att jag satt i möte med organisationen FEMME Mocambique som jobbar med att främja kvinnlig företagsamhet.

Otroligt positiv känsla efter mötet. Organisationen är relativt nystartad (2009) och de verkade väldigt engagerade och pragmatiska. De var mycket intresserade av att samarbeta med mig och var väldigt positiva till projektet som helhet. Med ökad självförtroende kommer fler tjejer starta egna företag och bli framgångsrika beslutsamma kvinnor. Då ska vi bara lista ut hur vi ska göra det..

Jag har möte med Unicef, the British Council och UNFPA på måndag samt organisationen Right to Play nu på torsdag. På torsdag ska jag även träffa rektorerna för de tre första skolorna jag ska arbeta med. Efter det ska jag göra en budget och återkomma till FEMME. Känns skitbra - äntligen någon som inte bara snackar utan faktiskt gör något!