10 oktober 2011

Apråpå kulturskillnader

Idag på väg till universitetet där vi skulle spela lite fotboll berättade jag för min kompis Vilar att jag hade läst att det är större risk för kvinnor mellan 15-44 år att dö av våld i hemmet än i cancer, trafikolyckor, krig eller malaria. Han höll med om att det var helt sjukt och han kunde inte förstå hur en man kunde fortsätta leva med någon som bara gjorde honom arg. Istället för att hålla på och slå sönder sin fru, borde man väl byta till en fru man tycker om som gör en glad? För kvinnorna blir ju slagna av en anledning.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle säga. Sa något om att jag inte tror att anledningarna till att kvinnor blir slagna är särskilt befogade. Om jag bränner vid maten, har du rätt att slå mig då?

Jag vet inte, det är verkligen annorlunda hur man ser på saker och ting här i världen.