28 oktober 2011

Right to Play

Hade möte med Right to Play på eftermiddagen. Right to Play är en organisation som arbetar med sport som medel för utveckling. De jobbar för att nå Millenium-målen med hjälp av sport och integrerar utbildning i sporten, precis som jag vill göra. De jobbar dock inte bara med fotboll utan främst med lekar och sport i allmänhet. I Mocambique har de projekt i Maputo och Gaza där de når ungefär 4900 barn med 107 coacher. De jobbar framförallt förebyggande med HIV/AIDS och då mycket med att minska stigmatiserandet av de drabbade.

Under mötet presenterade jag mitt projekt och de berättade hur de jobbade, vilket jag fick många idéer från. De använder mycket lekar för att förmedla kunskap, vilket de har fått mycket positiv respons för. Spontant kände jag att lekar inte skulle funka för tonåringar, och de sa att de ofta fick samma reaktion men att tonåringarna själva tyckte om metoderna. Självklart måste man anpassa lekarna beroende på om de ska tillämpas för 6-åringar eller 16-åringar, och Right to Play är därför väldigt noga med att utbilda sina coacher. De berättade om en kurs, Football for Development, som Right to Play har specifierat just för fotboll, och de tyckte att det kunde vara något av intresse när jag sedan behöver utbilda nya tränare som ska ta över efter mig. Kursen har ännu inte använts här och måste då först översättas till portugisiska, men de trodde att det skulle vara möjligt att få medel att göra det för.

Vi pratade om hur man kan organisera turneringar med ett särskilt tema för att upplysa inte bara spelare utan även alla runt omkring sporten - coacher, domare, familj, vänner, volontärer och övriga åskådare - under turneringens gång. Med hjälp av en kommentator som mellan matcher pratar om temat (till exempel HIV/AIDS) och med hjälp av en legitim person som folk lyssnar på som håller ett tal om ämnet i anslutning till prisutdelning. Right to Play har jobbat mycket på det sättet och funnit att det är ett väldigt effektivt sätt att nå ut till många människor. Framförallt på landsbygden där sportevenemang är stora händelser där alla kommer för att vara med, barn som gammal.

Vi ska anordna en turnering, och då jobba på samma sätt som Right to Play, för att lansera projektet den första söndagen i november, 6/11. Fyra flicklag ska spela turneringen och jag ska försöka få dit Unicef och WLSA för att stå för aktiviteter mellan gruppspel och final. Förhoppningsvis kan jag få sponsorer som kan stå för vatten, mellanmål och omkostnader. Den kommer äga rum i Zixaxa och eftersom fotbollsplanen där ligger precis intill där folk bor tror jag att det kommer bli fullt med folk!

Right to Play tyckte även att jag skulle försöka starta ett samarbete med ungdoms- och sportministeriet, vilket jag också tror är en bra idé för att få förankring hos regeringen och då göra projektet mer hållbart. Jag tror att ministeriet väger mycket tyngre än fotbollsförbundet. Ministeriet har tydligen också nyligen startat en kommitté för damsporter, och det är ett led i deras arbete att kommittén för damfotboll kom till, enligt Right to Play.

Bra möte för idéer, synd bara att de också är beroende av donationer - jag behöver en bil i första hand, samarbetspartners för diskussion står inte lika högt upp på listan även om det är väldigt viktigt det med!