14 oktober 2011

Hjälpsamma människor

Bara två små exempel på hur otroligt hjälpsamma och trevliga människor är här (något vi borde lära av i Sverige...)

Jag har åkt med samma taxichaufför de senaste gångerna jag har behövt åka taxi. Jag fick hans nummer första gången och han bad mig att ringa när helst jag behövde taxi - det är mycket konkurrens om jobb så de får hålla hårt i sina kunder. Den här killen har t. o. m. tre telefonnummer med olika telefonbolag ifall det skulle vara trassel med något av dem. Den här gången skjutsade han mig till FMF, och han hade aldrig kört dit tidigare. Vi hittade dit bra, med hjälp av en förbipasserande, och han var väldigt noga med att se till att jag hade kommit rätt: han följde med ut ur taxin och visade mig till rätt dörr. Sedan kollade han upp vilken våning jag skulle till och upprepade det några gånger tills han var säker på att jag hade förstått, jag skulle till våning tre. Jag hade börjat gå upp för trappan när han plötsligt kommer springade efter mig: "Senhora! Senhora! Det är på våning två! Förlåt förlåt, du ska till våning två! Ok, nr två, inte tre ok?". Jag bestämde med honom att han även skulle köra hem mig efter mötet men under tiden jag var på FMF hann han få en annan körning ut till Matola, ca 45 min bort. Han var mycket ledsen över att han inte kunde köra hem mig och ringde upp mig två gånger för att se till att jag kom hem ordentligt, och att jag inte betalade för mycket ("prata portugisiska med chauffören, du får absolut inte betala mer än 200 MTn"). Så godhjärtad och hjälpsam!

Ett annat exempel var när jag var på väg till FLM andra gången. Jag hade gått dit en gång tidigare så var lite osäker på hur långt ner på gatan jag skulle. Jag frågade därför en kille som satt vid trottoaren om han visste var det låg och han sa att han inte var säker men att han trodde att det var längre ner på gatan - vilket det mycket riktigt var. När jag var på väg hem igen fyra timmar senare så var samma kille där igen och han hälsade glatt och frågade om jag hade hittat rätt - tror inte att det skulle hända på Kungsgatan direkt..

Överlag är det väldigt trevlig stämning ute, alla hälsar och många frågar också hur du mår - lite skillnad mot i Sverige där folk knappt känner sina egna grannar..