31 oktober 2011

Middag med svenska och mocambikanska rotary

Denna vecka är en delegation från tre rotary klubbar från Landskrona här i Mocambique för att skänka sjukhussängar och röntgen-apparater till sjukhus här. Med anledning av det bjöds det på middag på svenska residenset ikväll, där även tre mocambikanska rotary klubbar var bjudna.

Jag pratade med ordföranden i en av de svenska klubbarna om projektet och svårigheterna med att skaffa sponsorer - och att det hela faller om jag inte får tillgång till en bil. Han nappade genast och ville gärna hjälpa mig med detta, då en bil i deras sammanhang inte är mycket pengar. Han introducerade mig för ordföranden i de mocambikanska klubbarna och de var också positiva till projektet. Nästa tisdag ska jag presentera projektet för Maputo Rotary Clube (det var tydligen viktigt med power point) och då ska de ta ställning till om det är något de kan bidra med på en gång eller om projektet kan vara ett av flera projekt som får bidrag i samband med en välgörenhetsgala de anordnar i december. Ordföranden och en annan av medlemmarna var mycket positiva, och jag hoppas att det går vägen! Just nu känns den här bilen som jag inte har som det största hindret för att kunna implementera projektet till hundra procent. Hoppas, hoppas, hoppas!