28 oktober 2011

Möte med de tre första skolorna

Jag, Sarita (FLM) och Leonora (Kommittén för damfotboll, FMF) åkte i torsdags för att träffa rektorerna för skolorna där projektet startar. Vi börjar med tre skolor i januari, efter sommarlovet som är nu i november/december.

Första skolan, Escola Primária Completa de FPLM, ligger i förorten Maxaquene. Skolan har ca 3000 elever och har redan ett idrottsprojekt, Movimento Interno, där elever spelar volleyboll, handboll, basket och fotboll. Fotbollslag finns för både tjejer och killar och lagen spelar i en serie med andra skolor i Maputo med matcher varje lördag. Jag blev väldigt förvånad eftersom ingen har talat om att det finns skollag och en skolserie i fotboll, och kände att fotbollsförbundet hade kunnat göra lite mer research för att hitta en skola som inte redan hade ett fungerande system. Men de tycker att det är enklare om det redan finns ett fotbollslag på skolan, eftersom de då snabbare kan hitta talanger.. Hmmpf! Men den som var ansvarig för Movimento Interno var väldigt positiv till projektet i alla fall och vi bestämde att vi skulle samarbeta med start i januari. Han berättade om knappa resurser och dåligt material - jag var välkommen. Jag hade förberett mig på att behöva argumentera för att få in fotboll för tjejer på schemat, så blev överaskad av hur lätt det gick. Samtidigt kändes det väldigt konstigt. Det var i princip bara jag som pratade under mötet, för att förklara projektet. Efteråt sa rektorn inte mycket utan tackade för att vi hade kommit dit och sa att jag var väldigt välkommen. Sedan fick jag ställa frågor för att få reda på mer om skollagen etc. Mocambique är väldigt centralstyrt, något bestäms av regeringen eller myndigheter och sen går beslutet ut som order till verkställande personer som inte har något att säga till om. Och det kändes som att rektorn såg det här lite som en sådan order, som att det redan var någon annan som hade bestämt att projektet skulle implementeras på hans skola och att han bara skulle tacka och ta emot. Kändes väldigt märkligt. Men den ansvarige för sport på skolan var väldigt positiv, det ska bli kul att jobba med honom!

Sedan åkte vi vidare till Bagamoyo där den andra skolan ligger, Escola Secundária Herois Mocambicanos. Det är en gymnasieskola med ca 4800 elever och de går ca 60-80 elever i varje klass. Där fanns också redan ett fotbollsprojekt för elever mellan 12-16 år som hade börjat tidigare i år i Tanzanias regi, och jag kommer alltså samarbeta med dem från och med januari. Här var det samma visa, tacka och ta emot utan knorr. Kändes igen otroligt märkligt, vet inte om de är positiva för att de är artiga eller för att de verkligen är det.

Tredje skolan ligger i Chamanculo, Escola Primária Completa mista de Chamanculo (även kallad Escola Primária de Maria Lurdes Mutola). Här spelar man också i skolserien, och för flickor finns två nivåer: 10-13 år och 14-16. Så jag ska börja arbeta med de lagen som bas, men ta in fler tjejer. Samma känsla här som i de andra skolorna. Stort tack och du är välkommen och inga argument emot. Jag har väldigt svårt att vänja mig vid att jag på något sätt har blivit en auktoritet, känns väldigt märkligt. Och jag blev rätt irriterad på FMF för deras dåliga research. Känns dumt att komma utifrån och ändra för mycket på hur de gör på skolorna. Skillnaden är ju att jag integrerar utbildning och ska öka kännedom om kvinnors rättigheter, våld i hemmet, sexuellt våld, risker med tidiga äktenskap och graviditeter samt information om skyddat sex och HIV/AIDS. Och där tror jag att jag kan göra mycket som skolan inte har resurser till. Dock kommer det bli svårt att hantera att det bara är tjejer som "får" vara med, speciellt eftersom jag har tänkt ha dricksvatten och bananer till alla spelare efter träning. Svårt att dra gränser för de som är med i projektet och de som inte är. Om trettonåringen får en banan, varför ska inte elvaåringen också få en? Hur förklarar man att projektet bara är för vissa? Det kommer nog bli väldigt väldigt svårt.

Trött men ändå förhoppninsfull efter att ha varit i skolorna. Vi åkte kommunalt så vi var inte klara förrän vid 14.00 (började 8.30). Jag hoppas att det kan göra någon skillnad, och framförallt att jag kan hjälpa och komplettera skolornas arbete och inte komma in och förstöra för vad de redan gör. En bra sak för skolorna med att jag kommer in är att förbundet antagligen kommer bli tvungna att gå in och dela ut material. Om inte ska jag banne mig se till att de gör det. Vi får väl se i januari!