5 oktober 2011

Inbjudan att hålla workshops för företag

Idag var det lunchmöte i Sveriges rikes namn här hemma på residenset, och eftersom jag bor här och också ska ha lunch får jag också vara med på såna tillställningar - vilket är spännande och också ett bra tillfälle för mig att skapa egna kontakter.

Idag var det lunch med representanter från svenska företag baserade i Mocambique med syfte att utveckla samarbetet mellan dem och svenska ambassaden. Vi var tio personer totalt och det var sex företag representerade. Tre av dem jobbade med ny energiteknik, ethanol etc., en byggfirma, en teknikfirma och ett som arbetar med sjöfart.

Alla var positiva till mitt projekt och jag blev inbjuden av två av företagen, ett i Maputo och ett i norra Cabo Delgado, att komma och hålla workshops för deras anställda om jämställdhet och kvinnors rättigheter senare i vår. Jag har tidigare fått frågan från ett företag som har plantage uppe i Lichinga i norra Mocambique om att komma dit med mitt fotbollsprojekt. Så nu har jag fått idéen att utöver mitt projekt för unga tjejer utveckla en modell för workshops som riktar sig till vuxna, både män och kvinnor, och behandlar jämställdhet och kvinnors rättigheter. Alla betonade att jämställdhet, eller snarare avsaknaden av det, var ett stort problem, och att ämnet bör belysas i arbetet. Det är verkligen jättekul att folk är så positiva till mitt projekt, och det gör mig ännu mer peppad att få till något bra och långsiktigt! Om jag kan komma ut till företagen också, som är lokaliserade ute i landet, vore det ju väldigt intressant och ger projektet en helt annan dimension.