5 oktober 2011

Ett väldigt springade på nationaldagar

Det blir ett väldigt springande på nationaldagsmottagningar! Indonesien, Kina, Tyskland, Botswana.. det tar aldrig slut!

Jag börjar känna igen och bli igenkänd av den diplomatiska kåren nu och de flesta är väldigt trevliga (det är ju för visso deras jobb..) Egyptens ambassadör har fattat väldigt tycke för mig och påpekar gärna och ofta att han har en son i min ålder som kanske kommer på besök och inshallah, kan vi bli sammanförda då.. Vet inte om jag är så sugen på att bli bortgift dock.. Annars har han och Nigerias ambassadör utnämnt mig till Deputy Ambassador och tycker att jag borde få en ordentlig månadslön från Sveriges ambassad - jag håller helt klart med haha!

Jag tror att en av de ryska ambassadtjänstemännen är spion. Det är förstås otroligt politiskt inkorrekt att säga (förlåt KGB!) men han ser verkligen ut som spioner gör på film. Han är lång, alltid klädd i mörk kostym och flintskallig. Han har titeln konsult och pratade första gången jag träffade honom nästan ingen engelska, men nästa gång gick det bra med både engelska och portugisiska. Dessutom är han rätt socialt inkompetent och går mest bara runt och kollar på allt och alla och smuttar på sin alkoholfria drink.. Det känns lite spännande, det är som på film fast på riktigt.

På tal om ryssar så var det lite komiskt på den tyska nationaldagen - som för övrigt var väldigt fint ordnad! Det tyska residenset är jättefint, stort hus med stor fin trädgård som slutar med en stor overflowing pool med havsutsikt. Det serverades currywurst och annan god mat och gott surdegsbröd! Brödet kom från ett projekt tyskarna har i Namaacha där tyska bagare lär föräldralösa barn att baka bröd för försäljning. Och det var här ryssen kom in! Jag stog och vräkte i mig av det goda brödet (finns bara vitt bröd här annars) och hörde hur han försökte kommunicera med den tyske bagaren. Den ryska ambassadtjänstemannen pratade bara portugisiska och ville köpa med sig bröd till ambassaden så att han slapp åka till Sydafrika för att köpa bröd, vilket han annars gjorde en gång i veckan. Den tyske bagaren pratade dock bara tyska och förstog ingenting av vad ryssen sa. Så jag fick rycka in och tolka mellan tyska och portugisiska, haha inte klokt - men det gick! Ryssen var nöjd och fick gå hem med sitt bröd och tysken var nöjd och fick sälja sitt bröd. Och jag är väldigt nöjd med att jag nu kan prata en del portugisiska!

Jag blev också introducerad av den tyska ambassadören till en av de tyska ambassadtjänstemännen som spelar fotboll i ett internationellt lag här. Hon är enda tjejen och har letat efter andra tjejer som vill spela, så jag ska börja spela med dem nästa vecka - kul!