31 oktober 2011

Unicef, UNFPA & the British Council

Idag hade jag mitt jätteviktiga möte med Unicef, UNFPA och the British Council. Jätteviktigt för att jag verkligen vill sammarbeta med dem, då de har en erfarenhet och kunskap långt bättre än min och mycket också för att det ger en otrolig tyngd att ha dem bakom sig. De har kunskap, kontakter och finansiella medel som jag bara kan drömma om. Unicef jobbar för barns rättigheter, och det var deras sektor för utbildning som var med på mötet: chefen för utbildningssektorn, koordinatorn för deras program Child Friendly Schools och deras koordinator för idrott i skolundervisning och generellt. UNFPA arbetar med sexuell och reproduktiv hälsa och det var deras koordinator för programmet Gerazão Biz som var med, ett projekt som syftar till att ubilda ungdomar att utbilda andra ungdomar om sexualitet och skyddad sex, familjeplanering och för att motverka HIV/AIDS. Ett otroligt bra projekt som når ut till landets elva provinser, och som jag hoppas kan integreras i Futebol dá forca. The British Council är en engelsk organisation som främjar kultur och sport, och som har medel att göra det.

Så förståeligt var jag nervös inför mötet. Jag hade inte tid att förbereda mig så mycket som jag hade velat, men som tur var hölls mötet på engelska vilket underlättade. Jag kom dit, och det första de frågar är om jag behöver projektor för min presentation - då dog jag. Och sa att jag klarade mig utan. Vad hade jag gett mig in på?!

Presentationen av projektet gick bra, trots avsaknaden av projektor, och de var väldigt positiva till projektet. De ställde en rad frågor efter att jag var klar med presentationen men jag lyckades svara på alla så det var skönt. De tyckte att projektet hade mycket potential och ville helst utvidga det till alla provinser i landet. Unicef sa på en gång att de var villiga att bidra med information och material om de ämnen som projektet berör, vilket underlättar otroligt mycket för mig. Chefen för utbildningssektorn föreslog också att jag skulle bli medlem i deras Task Force, som är en samling för alla organisationer de samarbetar med där de fortlöpande diskuterar sitt arbete och hålls uppdaterade om vad som händer, utbyter idéer etc. Där behöver jag representera en organisation, men skulle kunna lösas genom att jag blir representant för Lurdes Mutola Foundation. UNFPA vill gärna integrera Futebol dá forca i Gerazão Biz programmet, och utbildningen som de tillhandahåller skulle jag och utvalda spelare kunna få ta del av. The British Council var väldigt intresserade av projektet och trodde absolut att det gick att upprätta ett samarbete. Representanten på mötet skulle återkomma när han hade presenterat och diskuterat saken med sina överordnade. Han var också väldigt intresserad av att utveckla projektet i alla provinser, vilket jag verkligen hoppas går innan jag åker hem igen.

Överlag mycket bra första möte, alla gav positiv respons och bara att kontakten är upprättad är jätteviktigt. Jag är övertygad om att sammarbete och integration mellan de olika organisationerna kommer göra projektet hållbart och starkt. Det känns väldigt bra att ha deras stöd, och med deras kunskap och erfarenhet har projektet verkligen potential!