3 november 2011

3 dagar kvar till den officiella lanseringen

8.15 imorse ringde Sarita från Lurdes Mutola Foundation. Det var jätteviktigt att jag kom dit för att se och ordna med en jätteviktig sak. Jag skulle ha lektion kl. 9.00 så motvilligt småsprang jag hela vägen dit (tar ca 20 min) och med andan i halsen frågade jag vad det var som var så viktigt. Jo, alla inbjudningar till lanseringen av projektet nu på söndag hade inte gått ut än - jag trodde att alla skickades med post igår, men tydligen delas de ut personligen och nu var det några kvar. Och kunde jag tala om var de här platserna låg någonstans? Förvånad pekade jag på adressen på kuvertet, ja, Unicef ligger på Av. de Zimbabwe 1440? Ja, men var är det någonstans? Jag brydde mig inte ens om att påpeka att jag bara har bott i Maputo i knappt två månader och att hon som är född här borde ha lite bättre koll än mig, utan föreslog att hon skulle kolla på en karta på internet. Hon frågade om jag kunde gå och lämna dem själv, men jag har inte tid eftersm jag ska till Matola senare idag på möte med företagen CleanStar Mocambique och GreenLights som jag hoppas vill inleda ett samarbete som sponsorer - och framförallt sponsra med mat till lanseringen nu på söndag. Men jag försökte förklara hur lätt det var att bara titta på en karta och sen hitta dit själv, vilket hon motvilligt gick med på. Jag gick med på att dela ut en inbjudan som jag får springa bort med på lunchrasten. Och det var det jätteviktiga, och varför hon inte kunde sagt det på telefon förstår jag inte. Så fick jag springa tillbaka hem för att hinna i tid till min portugisiska lektion. Under lektionen ringde Sandra upprörd över att jag inte ville hjälpa till och dela ut inbjudningarna, så jag fick förklara igen att det går att kolla på en karta om de inte visste exakt var det låg. Hon visste precis var gatan låg, men inte just det numret och gatan är lång så hon tyckte att det var väldigt svårt att hitta rätt nummer.. Herregud.

Det är inte lätt alla gånger.. men hur svårt kan det vara att slå i en telefonkatalog eller kolla på en karta? Ibland blir jag så trött av att samarbeta med dem. Men de kom iväg med inbjudningarna i alla fall och det var det viktigaste! Själv ska jag nu förbereda en presentation för företagen jag ska träffa i eftermiddag, förhoppningsvis vill de vara sponsorer! Företagen tillverkar gasspisar - bättre för miljön och även bättre för kvinnorna som lagar maten. Ett av företagens mål är att stärka kvinnor, genom att ge dem bättre, effektivare och säkrare medel för att sköta matlagningen - vilket går hand i hand med Futebol dá forca. Deras första "butik" ska vara i Zixaxa, vilket blir en till perfekt koppling, då de som sponsorer kommer nå ut direkt till sin målgrupp. De verkar positiva och jag hoppas på ett samarbete! Vi får se hur det går på mötet senare idag.