20 november 2011

Organisera arbetet hos FLM

I fredags satt jag med Sandra och Sarita på Lurdes Mutola Foundation och hade en väldigt givande diskussion. Jag har tröttnat på "vi gör" och vill att det ska vara tydligt vem som gör vad och varför. Så nu diskuterade vi hur vi ska organisera arbetet. De har ju ett projekt för att utveckla damfotbollen generellt i landet och vi bestämde att Futebol dá forca kommer vara ett integrerat projekt i det stora tillsammans med ett annat projekt de vill göra, Meninas de Ouro (typ Tjejer av guld) som syftar till att utveckla talanger och ta dem vidare till organiserat seriespel och landslagsspel. Futebol dá forca är för unga tjejer 12-17 år och de som vill fortsätta spela sedan tas upp av Meninas de Ouro i seniorspel när de har slutat skolan. Hur deras projekt för att utveckla damfotbollen (Futebol Feminino em Movimento) och Meninas de Ouro rent praktiskt ska genomföras är ännu lite oklart. Jag tyckte idén med start-kit med material till alla lag var riktigt bra, och jag tror att de kommer fortsätta på den idén.

I vilket fall bestämde vi att Sandra kommer vara huvudansvarig för det övergripande projektet. Jag är ansvarig för Futebol dá forca och Sarita för Meninas de Ouro, och vi rapporterar direkt till Sandra. Kommittén för damfotboll är partner, liksom Saschas organisation Football for Worldwide Unity. På måndag har vi möte med chefen för FLM där vi ska presentera det finaliserade projektet, budget och utförande. Jag vill få allting klart och få ett bankkonto så att jag på allvar kan börja med att jaga sponsorer. Och detta har jag tänkt ska bli klart på måndag efter mötet med chefen. Vi bestämde att vi ska ha ett bankkonto för projektet och sedan ska finansiering av de integrerade projekten Futebol dá forca och Meninas de Ouro bli tilldelat därifrån. Att skaffa sponsorer blir ett gemensamt projekt, men vi ska ta fram en lista på tilltänkta sponsorer och sen dela upp det så att alla tre jobbar enskilt med en viss grupp företag/organisationer. Det var de inte helt nöjda med, men det fungerar helt enkelt inte annars. "Vi gör" är inte längre något jag tänker hålla på med, det är inte tillräckligt effektivt och blir lätt "Cecilia gör", vilket inte är hållbart då jag bara är här fram till juni.

Vi bestämde också att vi varje måndag 9.30 ska ha ett möte där vi diskuterar projektet och lägger upp veckans arbete. Jag blev ansvarig för att skapa en blogg på engelska och den IT-ansvarige på FLM ska ansvara för den portugisiska, det är dock Sandra som bestämmer vad som ska läggas upp på bloggarna.

Det känns skönt att äntligen få lite riktlinjer för vem som gör vad, nu måste det bara bli så också..