Den hierarkiska kulturen kräver att alla sitter på ”rätt” plats och pratar i ”rätt” ordning, så när alla hade hittat rätt stol i rätt rangordning var det dags för artighetsfraser. Med på mötet för FLM:s räkning var inte bara Sandra och Sarita utan även chefen, Bruno. Han tog genast ordet och hälsade CNFF välkomna till sitt hus, sin mark och pratade sedan länge om hur viktigt det är att genomföra projektet. När han var klar var det Claudete, vice-president för CNFF (högsta hönset eftersom presidenten aldrig medverkar, bara på papper – en av gubbarna i förbundets styrelse) som tog till orda och tackade så hemskt mycket för att de fick vara där etc etc. Sedan blev det tyst och jag passade på och började prata om projektets mål – något som de övriga verkade ha glömt bort i all hets om pengar. Jag förklarade att för att kunna nå dessa mål måste vi alla arbeta tillsammans med en tydlig struktur och arbetsfördelning. Därefter lade jag fram mitt förslag på hur det skulle gå till: en styrelse bestående av en medlem från varje organisation med CNFF-medlemmen som ordförande. Dock kan inte ordföranden ta några beslut utan godkännande från de övriga två. Styrelsen har det ekonomiska och administrativa ansvaret och fördelar sedan arbetsuppgifterna på de tre organisationerna.
Därpå tog Bruno direkt till orda och förklarade hur viktigt detta var och föreslog att vi skulle använda det ekonomiska system som de har på FLM. Han förklarade i detalj hur det fungerar, det är otroligt väl utarbetat och transparent och han presenterade det väldigt väl, så inte ens CNFF kunde klaga på något (de har ju inte något system själva). Det märktes att det var en helt annan femma när chefen pratade, och dessutom var han väldigt skicklig i hur han presenterade idén. Så vi beslutade att FLM kommer ha det ekonomiska ansvaret – vilket jag har velat hela tiden. Nöjd att projektet nu har ett välfungerande transparent system som bara är att börja använda!
FLM valde även att berätta om sitt projekt för att utveckla damfotbollen, där Futebol dá forca ingår, vilket gör allt enklare – alla korten på bordet. Så nu ska vi bara avsluta alla detaljer i projektplanen om det praktiska utförandet och avsluta budgeten och sen skriva ett kontrakt mellan de tre organisationerna med tydlig arbetsfördelning – och sen kör vi!