22 november 2011

En kall dag - äntligen!

Idag var en bra dag. Det var bara 20-25 grader varmt och solen gömde sig bakom moln, så det var första dagen här som jag inte kände ett starkt behov av en dusch bara genom att gå utanför dörren - skönt! Hade inget inbokat förrän vid 10.30 så hade morgonen på mig att organisera upp mig själv, har så mycket olika saker att göra nu så det är svårt att få en överblick.. och kan väl inte säga att jag fick allt helt klart för mig men helt klart klarare.

På vägen till mitt första möte noterade jag att vi har fått offentliga papperskorgar på min gata - vilken grej! Typ de första jag har sett i Maputo. Typiskt att de hamnar på den typ enda rena gatan också.. Men är väldigt imponerad, kanske kommer de också ändra på sättet de städar gatorna. Nu ägnas det mycket tid åt att sopa upp löv och blommor som faller ner från träden, medan allt skräp får ligga kvar - kanske kommer de byta och göra tvärtom.. Eller så kanske folk faktiskt kommer slänga skräpet i de nu befintliga papperskorgarna.. ja, det återstår att se!

Men glädjen över att ha fått en papperskorg blev inte så långvarig. Känner mig lite uppgiven inför allt strul med vem som ska ha äran och ansvaret för projektet. Huvudproblemet är att CNFF inte litar på FLM och vice versa, så vem som ska ha det ekonomiska ansvaret är ett dilemma som heter duga. Fame and glory vill de ha båda två, men oklart vem som vill arbeta för det.. Som tur var har jag ju nu Sascha från Football for Worldwide Unity som jag kan sucka ihop/ikapp med. Eftersom han också jobbar med FMF (jag med CNFF, som är del av FMF) så delar vi samma problem och erfarenheter, och till slut är det enda man kan göra att skratta åt eländet. Och sen göra något åt det såklart. Så nu har jag gjort upp ett nytt förslag där en styrelse bestående av medlemmar från de tre sammarbetspartners medverkar. Det exekutiva ansvaret hamnar hos CNFF, men då i enighet med resten av styrelsen. Det ekonomiska och administrativa ansvaret tar styrelsen hand om och delar sedan ut arbetsuppgifterna/resurserna till respektive organ. Själva bankkontot står i CNFF:s namn för projektets räkning med min och Sandras signatur/insyn för maximal transparens. FMF har inget att göra i kontot, och jag kommer inte låta de gubbarna röra pengarna. Nyligen har presidenten för förbundet (FMF) blivit omvald, och idag fick jag veta varför. Han har gått runt med kuvert till de röstande, med ett trevligt innhåll. Fick också veta att det laget som vann första ligan för män, Liga Muculmana, styrs av presidentens bröder.. undra varför de vann). I vilket fall känns det som att vi har kommit fram till en bra struktur för projektet och på torsdag ska vi ses alla involverade parter och diskutera hur vi ska göra och komma fram till ett beslut.

Det finns dagar när jag bara känner hur stort och oöverstigligt det här arbetet är, men så fort jag kommer ut till Zixaxa ändras det. Jag åkte ut dit idag för att berätta att vi kommer iväg till Lichinga, och tjejerna blev så otroligt glada! Och det är ett tillräckligt skäl till att fortsätta med det här!