26 november 2011

Häftig utveckling

Idag satte vi oss och avslutade budgetunderlaget - hur många deltagare kommer projektet involvera? vad kommer behövas i form av material etc.? och hur mycket?

Att se mitt projekt på papper kändes häftigt. Även om siffrorna bara är vad vi planerar att uppnå, vad vi strävar efter, så kommer jag att vara mer än nöjd även om inte allt går som planerat (vilket jag har svårt att tänka mig att det gör här..).

Varje tränarutbildning kommer ha 24 deltagare, som i sin tur startar 24 olika lag med uppskattat 30 spelare. Per månad blir det 24 tränare och 720 spelare. De första fem månaderna kommer projektet pågå i Maputo och då nå 3600 spelare med hjälp av 120 utbildade tränare. Efter fem månader kommer vi utvärdera projektet och förändra det som behöver förändras - och sen fortsätter Futebol dá forca i hela Mocambique! Det är elva provinser, där samma upplägg kommer genomföras. De återstående fem månaderna år 2012 kommer då nå ut till 1320 tränare och 39 600 spelare. Totalt 2012 blir det alltså 43 200 spelare med 1440 tränare.. Lite mer än det tjejlaget jag hade för avsikt att starta när jag först kom hit. Wow. Jag är inte utopist, och tror inte att det kommer bli så enkelt som det ser ut på papper, men om vi ens når ut till hälften är det helt fantastiskt!