4 november 2011

Inför lanseringen

Så med två dagar kvar till lanseringen känns det ändå som att allt är någorlunda under kontroll. Jag träffade Sarita från FLM och Leonora från FMF som hastigast idag efter träningen i Zixaxa (herregud vad varmt det var, säkert 40 grader - jag har bytt färg, från vit till röd, till tjejernas stora förtjusning..) och det verkar som att det mesta är fixat.

Sarita och Sandra lyckades dela ut de flesta av inbjudningarna igår. De hade tydligen gått runt till fots eftersom de inte hade någon bensin.. effektivt? Ja, förutsättningarna är inte de bästa. Men DJ och stereoanläggning är ordnat och allt är klart med arenan och lagen som ska spela. Jag har pratat med A-laget i Zixaxa som inte ska spela, utan istället komma och hjälpa till att servera mat och hålla ordning på saker och ting. Maten hade jag ju tänkt att CleanStar skulle sponsra med, men eftersom det inte gick så får jag laga lite själv. Alice, vårt hembiträde, är jättegullig och kommer hit imorgon och hjälper mig. Det ska bli kul att lära sig laga lite mocambikansk mat! Vi ska laga feijoada och ris med grönsaker till ca hundra personer och göra frallor med ägg till alla spelare (ca 80 st). Maten kommer vara gratis för alla åskådare - så det kommer nog dra en hel del folk. Här är det fest så fort det finns musik och mat - så förhoppningsvis blir det en lyckad lansering! Jag har pratat med kvinnor som säljer läsk ur kylboxar längs gatorna och förklarat vilket ypperligt sälj-tillfälle det kommer vara för dem, så förhoppningsvis kommer det tillräckligt många som säljer läsk etc. Borde inte vara något problem, word of mouth är det mest effektiva kommunikationsmedlet här!

Varken WLSA, Unicef eller UNFPA har möjlighet att delta (besvikelse) så det finns ingen utomstående som kan prata om projektet och situationen för unga tjejer i landet, så jag kommer hålla ett kort tal om tjejers situation och sedan kommer Leonora prata om projektet. En regeringsrepresentant kommer närvara och till honom ska vi ordna en liten folder med information. Jag har också fixat flygblad om projektet som förhoppningsvis blir klara imorgon. Allt det här betalar jag själv eftersom vi ännu inte har någon finansiell backning, men förhoppningsvis får jag tillbaka det senare när vi får tillräckligt med sponsorer.

Är positiv ändå, jag tror att det kan bli riktigt bra! En riktig folkfest, och det viktigaste är ju att folk kopplar samman projektet med något bra och positivt så att det får lokal förankring. Vamos ver! Vi får se!