20 november 2011

Kom och kolla!

Som sagt åkte jag ut till Zixaxa för att gå runt och bjuda in grannskapet att komma och kolla på turneringen på lördag! Jag hade tryckt ut inbjudningar och började gå runt marknaden och dela ut dem och prata om vad som skulle hända på lördag. Jag hade ju inte tänkt dela ut inbjudningar till varenda människa jag träffade utan hade tänkt mig mer ett papper per grupp människor jag pratade med, men den tanken fick jag snabbt ge upp - alla ville ha ett eget papper, en egen inbjudan. Så mina papper med information om tid och plats tog snabbt slut och jag fick fortsätta gå runt och bara prata. Alla ville höra vad jag hade att säga, men intresset för att faktiskt gå och kolla på tjejfotboll var inte så stort. Dock tror jag att det gjorde intryck att en ung vit tjej gick runt och pratade med "vanligt" folk, vilket jag tycker är viktigt. Det är ju de som är målgruppen och för mig är det självklart att prata direkt med dem, men jag tror att det vanligaste är att prata om målgruppen - inte med dem.

Däremot är det väldigt svårt att nå den direkta målgruppen, unga tjejer. De flesta människor du möter ute på marknader och gator är unga män, och de flesta försäljare är äldre kvinnor. De unga tjejerna har fullt upp med att ta hand om småsyskon och hushåll, så du möter inte dem ute. Jag hoppas därför att jag genom att samarbeta med skolor kan nå en större mängd tjejer - men så finns det ju en stor grupp som inte går i skolan och hur jag ska nå dem är något jag måste fundera ut. Dörrknackning tror jag skulle vara det mest effektiva, men det tar mycket tid och resurser och i nuläget har jag varken eller.

Förhoppningsvis kommer det en del åskådare på lördag ändå, även om andra tjejer än spelare kanske inte kan komma och kolla den här gången så tror jag att det kommer ändras i framtiden. Ryktet går och när man får med sig folk kommer det också bli accepterat för fler tjejer att vara med. Jag har redan haft en tjej som har kommit fram till mig ute i Zixaxa och frågat hur man ska göra för att få vara med. Hon hade sett träningar när hon hade gått förbi planen och ville börja träna. Hon tyckte att hon var för tjock efter att ha fött två barn.. Jag sa att hon var välkommen, dock har jag än så länge inte sett henne - men intresset finns där ute!