15 november 2011

Födelsedagsfirande i Tofu

I torsdags var det helgdag så jag och fyra kompisar åkte upp till Tofu, längre upp längs kusten vid Inhambane. Jätteskönt att få koppla bort lite och ta det lugnt - kändes verkligen välbehövt att komma bort från Maputo. Vi åkte åtta timmars minibus för att komma dit, inte det mest bekväma kanske, men väl värt det när vi kom fram! Tofu är jättefint, lång vidsträckt vit strand och härligt blått hav. Vi hittade ett jättetrevligt ställe, Bamboozi Lodge, att bo på uppe på en sanddyna som överblickade stranden och havet. Det var dessutom väldigt billigt. Mat ingick, och det var väldigt god mat - nyfångad fisk och färska skaldjur är ju aldrig fel!

Vi snorklade med delfiner och valhajar - riktigt häftigt djur, 6-7 m lång! Solade, badade, surfade, åkte quadrabikes, spelade fotboll med de lokala barnen på stranden och var nere i Tofu på marknaden. Min födelsedag (11/11) blev ordentligt firad hela helgen med fullmoon-party redan på torsdagen och sen fest varje dag. När vi var nere på marknaden i Tofu stannade vi vid några män som spelade trummor och en av dem förklarade att de spelade för att han fyllde år. När han fick veta att jag också fyllde år blev det full fart på alla grattis-kramar och sen födelsedagsdans i mitten av ringen av bongotrummor. Härligt! Sen fick jag också ett armband snidet i trä som present av det andra födelsedagsbarnet som glatt visade på sin legitimation att han verkligen fyllde år samma dag som jag. På Bamboozi där vi bodde träffade vi också massor av trevliga människor, så det var verkligen en lyckad tjugo-årsdag!

Hela helgen var riktigt rolig och det var trist att behöva ta bussen hem igen igår måndag vid 04.00. Sista kvällen var vi ute på en lokal liten bar (skjul) och det var riktigt roligt. Och på grund av det sov jag rätt gott nästan hela bussresan även om jag satt bredvid en fem barns-familj längst bak i minibussen. Bussen var av bättre kvalité på hemresan så det var skönt, det är ju skönare att rulla fram än att skumpa fram i åtta timmar.

Jätterolig helg, och kul att för första gången komma utanför Maputo och se lite mer av landet!