21 november 2011

Hierarki och pengar

Presenterade den nya idén till struktur idag först för FLM och sedan för CNFF (Comissão Nacional do Futebol Feminino, Kommittén för damfotboll). FLM hade inga problem med strukturen och vi stämde dessutom av den med den exekutiva chefen, som även han godkände upplägget. Och det var väl ungefär så jag hade tänkt mig att det även skulle fortsätta men så blev det inte riktigt.

Tydligen så var CNFF väldigt missnöjda och irriterade/arga på mig för att de tyckte att jag gick bakom ryggen på dem. De hade fått för sig att jag hade massa pengar som jag behöll för mig själv och dessutom hade jag fräckheten att bestämma för mycket. Detta hade de tydligen sagt till Sarita efter turneringen i lördags, så hon varnade mig inför mötet så att jag skulle vara förberedd med svar på tal. Således öppnade jag mötet genom att börja med att förklara att mitt mål här inte är att bli känd för projektet, att framstå som en bra person eller få mycket uppmärksamhet etc. utan mitt mål är att nå ut till så många tjejer som möjligt - och inte bara med fotboll utan framförallt för att förbättra deras möjligheter senare i livet. Jag råkar vara den svenska ambassadörens dotter, men förklarade att det inte innebär någonting. Svenska ambassaden eller för den delen min mamma hjälper inte till med något, och eftersom jag ännu inte har fått några sponsorer betalar jag allt ur egen ficka än så länge. Pengar som jag själv har jobbat ihop. Jag förklarade att jag har fått ansvara för min egen ekonomi sedan de övre tonåren, och att det var normalt i Sverige. Bara för att min mamma har det bra ställt betyder det inte att hon betalar allt jag pekar på. Jag betonade också vikten av öppenhet och transparans sedan när sponsorerna börjar strömma till och förklarade att alla självklart skulle ha tillgång till information och insyn i ekonomin. De verkade förstå vad jag sa, och den första stormen mattades av.. för att ersättas med en ny.

Jag presenterade min och Saschas idé till sammarbete mellan de tre olika parterna, och betonade vikten av att ha en tydlig och fungerande organisation för att projektet skulle kunna implementeras och utvecklas. Men CNFF vill ha projektet som "sitt", och de kunde inte acceptera att FLM skulle ha det ekonomiska ansvaret. För min del spelar det ingen roll om bankkontot står i FLM:s namn eller i CNFF:s, men för dem är det så otroligt viktigt. Den som har pengarna har makten.. De menade också att det inte gick att lita på FLM, vilket jag tror beror på en allmän misstro mot andra på grund av den alltför höga korruptionsnivån generellt i landet. För mig känns det naturligt att lita på sina sammarbetspartners, men här frodas intrigerna. Kanske hade det varit enklare med bara en sammarbetspartner?! För mig spelar det ingen roll vem som har det ekonomiska ansvaret eller får cred för projektet, bara det genomförs så som det är tänkt. CNFF tänker dock inte överge "sitt" huvudansvar för "sitt" projekt i första taget, men de imponerade på mig när de sa att de inte kunde bestämma det själva utan att vi behövde träffas alla tillsammans för att bestämma varje sammarbetspartners egna arbetsuppgifter, alltid något - de har övergett bulldozer-strategin. Så på torsdag träffas vi allihopa för att diskutera min och Saschas förslag (även godkänt av FLM) till struktur samt förslag på ändringar som CNFF vill ha till. Är positiv till att vi kan komma överens, även om det kommer bli svårt att ha en diskussion om ena parten hellre kör över den andre, än faktiskt sammarbetar.