15 november 2011

Budget och bilar och allt

Jag hade alltså en dag på mig att göra en budget, välja ut lämplig bil, dra upp en tidsplan för projektet och planera framtida evenemang. Vi hade inget i den vägen tidigare och på grund av tidsbristen fick jag fria händer från FMF och FLM. Som tur var fick jag hjälp av min kompis Alex som kan sina bilar och sin ekonomi - eftersom jag själv inte kan något om bilar och min erfarenhet av att göra en budget är lika med noll var det väldigt skönt.

Vi började med att åka runt och titta på bilar på de olika bil-marknaderna runt om i Maputo. Bilen kommer vara begagnad i gott skick, då budgeten inte är alltför hög. Jag hade en idé om vilken bil jag ville ha och vi kom fram till att någon av de följande märkena var att föredra: Volkswagen Caddy, Peugeot Partner, Renault Kangoo eller Toyota Liteace Van. Problemen med Peugeot och Renault är att det är svårt att underhålla dem här i Maputo. Toyota är den lättaste att serva, och tål överlag förutsättningarna i trafiken här bättre än de andra märkena. Volkswagen Caddy är den ultimata modellen, men Toyotan är mycket billigare och tåligare. Bilen kommer antagligen köpas i Durban, då det är billigare och bättre utbud där. Förhoppningsvis kan då den svenska ambassaden hjälpa till med importen för att få den skattefri. Detta är dock inte bekräftat men det skulle kunna gå att de köper bilen med Rotarys pengar och sedan donerar bilen till projektet som en en-gångs donation till ett projekt. Det återstår att se hur det kan lösas, men även utan skattelättnaden är det billigare att köpa bilen i Durban.

Så var vi tvungna att räkna ut alla kostnader för att starta upp projektet och sedan driftskostnader för bil, vatten, tvål, bananer, etc. Jag var också tvungen att skriva ner en rimlig tidsplan för projektet men tycker att resultaten blev bra. Vi blev klara runt nio på kvällen och när de ca åtta emailen med olika bifogade dokument hade gått iväg var jag helt slut! Skönt att få fyra dagars semester i Tofu!