20 november 2011

Football for Worldwide Unity som tredje part

Efter mötet med FLM träffade jag Sascha för att diskutera hur FFWU kan komma in som tredje part. Jag är väldigt positiv till det upplägget och tycker att vi kom fram till en bra lösning.

Lurdes Mutola Foundation blir ansvarig för ekonomin och distributionen av medel, material och tränare. Football for Worldwide Unity blir ansvarig för att rekrytera tränare och utbilda dessa, och har en övervakande roll som utomstående part för att se till att projektet fortskrider. Kommittén för damfotboll blir ansvariga för att hitta och ta hand om talanger för att fylla på och utveckla landslagen (A-laget, U-20 & U-17) för att utveckla damfotbollen på nationell och internationell nivå.

Jag tror att detta är en lösning som alla parter kan bli nöjda med. Problemet är att alla vill ha projektet som "sitt eget" och ha mest ansvar, men minst att göra. För mig och Sascha är det viktigaste att fotbollen når ut till så många tjejer som möjligt, och med den här lösningen tror jag att projektet kan genomföras med alla inblandade parter med så lite friktion som möjligt. Det svåraste var att komma på hur det går att involvera Kommittén för damfotboll utan att de egentligen har direkt påverkan på utförandet. I och med att de får ta hand om talanger och på så sätt förbättra landslagen, får de ett tillräckligt "exklusivt" arbete utan att de egentligen behöver göra så mycket, vilket jag tror de blir nöjda med. Lurdes Mutola Foundation har samma uppgift som det har varit sagt hela tiden egentligen, men skillnaden blir att jag utgår och istället kommer in för FFWU. Det är mer hållbart, då de slipper bli beroende av min hjälp och jag kan fortsätta vara med i projektet även när jag åker hem genom FFWU. Jag är fortfarande under Sandra, eftersom jag i projektets början är den enda verkställande tränaren och då arbetar under FLM, men i och med att vi påbörjar rekrytering av nya tränare kommer projektet kunna flyta på utan att jag blir en alltför viktig beståndsdel. Sascha som har FIFA:s A-licens är berättigad att hålla i tränarutbildningar och kommer hålla workshops en gång i månaden med de tränare vi befinner lämpliga. Varje månad kommer jag rekrytera tränare och hålla intervjuer med dem för att sålla bort oseriösa/olämpliga tränare, och varje månad får den nya gruppen tränare fotbollstränarutbildning samt utbildning inom de områden som projektet integrerar i fotbollsspelandet.

På så sätt kommer projektet öka i omfattning snabbt och smidigt om allt går enligt planerna, och när projektet är för stort för Sandra att ansvara för ensam har FLM utrymme att rekrytera en ansvarig för bara Futebol dá forca, den rollen som det var tänkt att jag skulle ha.

För att kunna genomföra projektet på den här nivån är det än mer vitalt med sponsorer och vi ska därför ha en separat marknadsföringsgrupp där jag och Sascha tillsammans med FFWU:s marknadsföringsansvarige ingår från FFWU:s sida med en medlem till från de båda andra parterna. Det blir också en av fördelarna med att FFWU kommer in som tredje part, att vi får en utbildad marknadsförare med på tåget - ovärderligt!

Nu gäller det bara att få den här idén förankrad hos de övriga två parterna - men det blir nästa veckas uppgift! Nu är det turnering som gäller!