16 november 2011

Inför turnering nr 2 - HIV/AIDS

Det känns mycket bättre inför den andra turneringen nu på lördag. Claudette (vice president för kommittén) networkar på bra och har ett flertal framträdanden i media innan lördag så fler människor vet om det - också fler som har sagt att de såg tv-inslaget från förra turneringen. Jag ska åka ut till Zixaxa imorgon och prata med människor som bor nära fotbollsplanen och de som jobbar/handlar på marknaden i närheten för att få folk att komma - förhoppningsvis blir det man ur huse på lördag!

En professor från Eduardo Mondlane Universitetet kommer hålla en kort föreläsning om HIV/AIDS och jag var på ett möte idag med Associacão COALIZÃO, en ungdomsorganisation som jobbar med HIV/AIDS bland annat, och de lovade att ställa upp och hjälpa till på lördag - och inte med så lite heller! De kommer 30 volontärer som kommer dela ut flygblad, ge ut information, prata med både spelare och åskådare samt dela ut kondomer. Detta gör de helt gratis och de står även för transport och mellanmål för volontärerna. De föreslog att vi skulle ha ett bås där folk kan testa sig för HIV också - en riktigt bra idé. Så vi ska kolla med Hälsoministeriet om de kan ställa upp med en person som kan sköta det.

De fyra lagen som ska medverka har bekräftat sin medverkan - men ska ringa dem imorgon för säkerhets skull och se till att de kommer.. i tid och med utrustning (den de har..). Mellanmål (en macka och en banan) samt vatten är fixat och även en del stolar som åskådare (de av viss rang och viktighet) kan sitta på kommer Madalena fixa. Musikanläggning och DJ är också ordnat. Denna gång ska vi inte ha någon pokal utan istället har vi två matcher där vinnarna i de båda matcherna får varsin fotboll. Än så länge saknas finansiell sponsring så hur det här sista ska betalas vet jag inte riktigt än men jag tror att jag kan lyckas. Min kompis Alex lovade att kolla runt bland sina affärskollegor, det som behövs är ca 3000 Mts (ca 750 kr) - så om någon har möjlighet att bidra vore vi väldigt tacksamma (kontonummer till höger)!

Transport av grejerna är redan fixat i alla fall och med de 30 volontärerna tror jag verkligen att det här kan bli något! Hoppas att folk kommer! Det som förvånar mig är att många jag pratade med om förra turneringen på gatan som jag har stött på igen har sagt att de var där, jag såg dem inte men det var ju lite folk där så det är mycket möjligt att de faktiskt kom. Så det finns ett intresse för det här, det gäller bara att ta tillvara på det! Får se hur många jag kan få dit imorgon när jag går runt i Zixaxa!