15 oktober 2012

Tillsammans för Världens Barn

Efter mycket om och men (tydligen är mina öron rödast i världen och behövde sminkas tre gånger!) var jag igår med i Tillsammans för Världens Barn i SVT1. Missade du programmet? Se det på SVT Play här (i 30 dagar). Futebol dá forca får inte stöd från Världens Barn och jag var där för att visa på att det går att göra något som enskild individ - kanske går det att göra mer?

Jag och journalisten Joachim Vogel fick berätta om våra engagemang och sedan kommenterade Rädda Barnens ordförande Elisabeth Dahlin detta. Hon menade på att det är fantastiskt med eldsjälar, fast att när eldsjälar tröttnar dör deras projekt. Alltså är det mycket säkrare att skänka pengar till Världens Barn till exempel som arbetar långsiktigt med lokala organisationer för att få till stånd en långsiktig skillnad och förbättring i samhället. Jag vet inte om ni har läst den där sista meningen förut? Den är nämligen som hämtad ur beskrivningen av Futebol dá forca!

Futebol dá forca drivs på plats av organisationen Lurdes Mutola Foundation där min heltidsanställda lokala projektledare arbetar. Vi samarbetar med Utbildningsministeriet och Ungdoms- & Sportministeriet samt Mocambiques fotbollsförbund för att få till stånd en långsiktig förändring i samhället. Projektet är planerat att pågå i tre år knutet till Lurdes Mutola Foundation - och jag ska förhoppningsvis inte ens behövas under hela den tiden! Mitt mål är nämligen att jag ska tröttna - men att andra eldsjälar tar över. Jag har nämligen i dagsläget 148 fantastiska eldsjälar som driver projektet lokalt i sina samhällen - och de blir fler och fler! De får inte lön, de får en t-shirt. Men t-shirten innebär också en grupptillhörighet och en större mening i sin tillvaro - och det tror jag är viktigare än alla pengar i världen.

Jag har aktivt valt att inte jobba med till exempel Save the Children (Rädda Barnen internationellt) i Futebol dá forca - för vi jobbar inte med tjejer som behöver räddas. Vi jobbar med tjejer som ska bli tillräckligt starka så att de själva kan förändra sin livssituation till en som de själva aktivt väljer. Har du en tröja på dig som det står Save the Children på, vad sänder det för budskap? Att du är en liten hjälplös tjej som behöver bli räddad. Finns det ett företags logga på tröjan istället, blir budskapet ett helt annat. Då är det ett företag som har betalat för att just den här tjejen ska ha på sig tröjan - för så mycket värd är hon! Hon betyder något som den hon är - och någon annan tror på henne, så varför ska hon inte tro på sig själv?

Vi skapar inte beroende, vi skapar en långsiktig attitydförändring i samhället. Tjejer behöver inte räddas, låt dem göra jobbet själva! Vi behövs bara på vägen dit, för att stärka dem och ge dem konkreta verktyg så att de själva kan förändra och påverka sitt liv.

Med det menar jag såklart inte att Världens Barn inte gör ett fantastiskt jobb, för det gör de! Det ena behöver inte utesluta det andra. Men Futebol dá forca är minst lika långsiktigt, men mer föränderligt och framåtsträvande för det slipper hela den byråkrati som tyvärr ofta hindrar större organisationer att arbeta effektivt.

Igår fick Världens Barn ihop över 78 000 000 kr. För att Futebol dá forca ska fungera helt och fullt enligt de planer vi har satt upp och nå ut till 5 500 tjejer per år, behöver vi 2 000 000 kr. Men det har vi inte, så vi får helt enkelt göra det vi ska ändå utan alla de där pengarna! Med eller utan röda öron!

Alla medverkande i programmet fr. vänster: Hanna Wetterstrand m. dotter (Vi-skogen), Martin (insamlare), Malin Olsson (programledare), Elisabeth Dahlin (ordförande för Rädda Barnen), Bosse Bildoktor (bildoktor), Andrea Hökerberg (programledare), jag och Joachim Vogel (reporter).