6 oktober 2012

Lycka, skjortor & tjejfotboll i Södertälje

I torsdags kväll var jag på plats på Drivhuset i Södertälje för att prata på temat "Driv din dröm" för KTH-studenter på Campus Telge. 100 blivande civilingenjörer fanns på plats som åhörare.. nervöst! Själv är jag på väg att för andra gången hoppa av mina universitetsstudier i statsvetenskap (tidigare läste jag genusvetenskap), så jag var helt klart minst välutbildad och yngst i rummet - men vad gör det? Jag har något viktigt att säga: alla kan lyckas med det de företar sig oavsett förutsättningar.

Innan det var min tur, öppnades kvällen av Erik Fernholm som driver Lyckoaktivist.se som med sin utgångspunkt som hjärn- och lyckoforskare pratade om vad människor blir lyckliga av och varför vi ändå inte gör det vi vet vi blir lyckligare av. Det är till exempel genom otaliga experiment bevisat att människor blir lyckligare av att spendera sina pengar på andra. Men vad la du dina sista pengar på?

Spännande, intressant och nödvändigt - många tankar väcktes om att samarbeta med Lyckoaktivisterna. Jag gick därifrån med ett armband där det står: Jag är en lyckoaktivist. Men jag tänker inte nöja mig med att bära ett armband - det här är något jag kommer återkoppla till!

Nästa talare på tur var Sebastian Stjern, grundare av The Fair Tailor som tillverkar skräddarsydda skjortor i Nepal med stort socialt ansvarstagande. Numera är företaget helt i nepalesiska händer och Sebastian jobbar på CSES, Center för Socialt Entreprenörskap Sthlm, som projektledare. Han berättade om sina egna erfarenheter som social entreprenör.

Sen var det min tur. Jag pratade om hur jag mot alla odds har lyckats med Futebol dá forca, och hur inte bara jag men också 3000 andra tjejer blir glada av det. Det hela avslutades med personliga tips på hur man lyckas med en egen idé och sedan faktiskt också sätter den i verket. Trots att jag var yngst och minst utbildad i rummet, fick jag väldigt positiv respons och många av civilingenjörerna kom fram efteråt för att ställa frågor - men också för att ge mig tips! Jag gick därifrån med många nya bollar i luften...

Så stort tack till Drivhuset och Campus Telge för en kul och inspirerande kväll!