13 oktober 2012

Om att leda unga människor på JCI

Medan vår turnering för att uppmärksamma den internationella dagen för flickors rättigheter tyvärr blev tvungen att ställas in på grund av det häftiga monsunregnet, var jag på Junior Chamber Internationals nationalkongress för att prata om att leda unga människor.

På vägen dit fick jag tag i en dyngsur Sarita som efter mycket om och men hade fått hem alla barn som hade samlats för turneringen och fastnat i det häftiga skyfallet. De smala gränderna hade varit överfulla av vatten och det var knappt att vår projektbil kunde ta sig fram. Att spela fotboll eller prata om tjejers rättigheter var det inte tal om, så tyvärr fick vi skjuta upp turneringen till nästa vecka. Jag frågade om Sarita hade tagit något kort på den översvämmade planen och fick ett skratt till svar: "Tror du att jag är galen?! Kameran hade slutat fungera i så fall, så mycket regnar det!" Och jag hörde dundret i bakgrunden.. Jag kan väl tycka att när vi nu har så mycket annat att kämpa mot kan väl ändå vädret vara på vår sida?!

För mig gick det desto bättre, jag var på JCI:s nationalkongress för att föreläsa. Jag var där i egenskap av att jag vann TOYP-priset i kategorin Etiskt ledarskap och jag skulle prata om att leda unga människor. Och det gjorde jag, men jag pratade lite om att vara ung ledare också - för jag är ju trots allt yngre än de flesta jag leder..

Det var en rolig och interaktiv publik som ställde många och engagerade frågor, så det var riktigt kul och inspirerande både för mig och JCI! I vår kanske det blir ett utökat samarbete med JCI också fast här i Sverige... vi får se - håll ögonen öppna!