10 oktober 2012

Ambush av f.d. president

Igår var Mocambiques f.d. president Joaquim Chissano i Uppsala för att prata på Uppsala Universitet. Joaquim Chissano, utöver att han bidrog otroligt mycket till fredsuppgörelsen och uppbyggandet av Mocambique efter det blodiga inbördeskriget i sin roll som president, har numera en stiftelse, Joaquim Chissano Foundation, som vi har sökt bidrag av för projektet.

Sarita har själv träffat den f.d. presidenten personligen i Mocambique och vi fick i veckan veta att de snart kommer fatta ett beslut ang. om vi får finansiering från dem. Så för att skynda på avgörandet åkte jag igår till Uppsala för en liten ambush av den f.d. presidenten.

Efter hans föredrag på universitet var jag där i högsta hugg! Hans fem medföljande sekreterare/livvakter/vad-de-nu-har-för-arbetsuppgift kanske inte var helt lyckliga över min ambush men jag fick i alla fall prata med självaste Chissano - helt enkelt för att jag inte frågade om lov först utan gick fram till honom på en gång (man kan inte jämnt följa alla protokoll hit och dit).

Den f.d. presidenten är numera till åren kommen och jag frågade försynt om han kunde avvara några minuter till mig. "Ja, se det vet jag inte", sade han och kollade sig omkring, "och nu har jag ju ingen här att fråga om det heller..." Hans fem vad-de-nu-var var upptagna med att svara på frågor från övriga i publiken. Jag gjorde det lätt för honom och sa att jag kanske kunde gå bredvid honom dit han skulle och prata under tiden, så förlorade han ingen tid. Så vi gick tillsammans vidare, och han visste mycket väl vilket projekt jag pratade om och vem på hans stiftelse som var ansvarig för det. Jag underströk vikten av finansiering för projektets framtid och han fick med sig ett dokument med bifogat brev som också underströk detta. Förhoppningsvis får vi skaka hand igen, när Joaquim Chissano Foundation blir en sponsor och partner till Futebol dá forca. Då kommer det bliv min första lyckade ambush av en f.d. president!