29 oktober 2012

480 fotbollar!!!

Idag var en otroligt bra dag! Idag blev Futebol dá força 480 fotbollar rikare!

Det innebär att alla lag som ännu inte har fått material nu kan få fotbollar! Helt fantastiskt! 

Fotbollarna skulle ha använts som reklambollar, men på grund av att ett tryckfel kunde de inte användas och PS Communication valde därför att ge bort dem till några som behöver dem bättre. Via Andrea Ahlenius på Kooperation utan gränser fick jag höra om fotbollarna och ringde snabbt upp för att höra om Futebol dá força kunde få dem - men de var redan tagna... Organisationen Human Bridge som jobbar med Läkarmissionen och Erikshjälpen hade redan blivit lovad bollarna. Väldigt dåliga nyheter för mig och alla tjejer som just nu inte har tillgång till fotbollar. 

Jag funderade en stund och sen ringde jag helt enkelt upp Human Bridge. Jag är envis och 480 fotbollar kan man inte släppa sådär i första taget. Efter ett långt och härligt samtal kom både jag och Robert Bergman, verksamhetsledare på Human Bridge, fram till att fotbollarna borde gå till Futebol dá força. Eftersom vi numera även samarbetar med Läkarmissionen kommer fotbollarna även komma dem till del. 

Robert Bergman: "Vi ser det som ett samarbete där fokus är på hur vi gör bäst nytta med material som erbjuds oss. I detta fall tror vi att detta är ett ypperligt projekt att stödja." Och jag kan inte annat än hålla med, och glädjas över att tillsammans med allt material som åker ner till Moçambique i början av nästa vecka åker också 480 fotbollar med! 

Det kommer vara ett härligt bollhav som fraktas dit, nästan så att jag blir sugen på att hoppa i och åka med den vägen... men flyget blir nog lite bekvämare och enklare i tullen. Snart är det dags, 16/11 bär det av igen till Moçambique!