19 oktober 2012

Mer och mindre utbildning

Utbildningen som Sarita, min lokala projektledare, är på går mot sitt slut. I en vecka har hon i Holländska Fotbollsförbundets regi lärt sig hur man lär ut fotbollsteori- och praktik till blivande tränare. Hon är alltså snart utbildad fotbollstränar-instruktör, vilket innebär att hon själv kommer kunna hålla i kurser för våra blivande Futebol dá forca-tränare! Och det viktigaste hon lär sig är hur man använder fotboll som socialt verktyg för att lära ut andra saker - exakt vad Futebol dá forca också går ut på!

Jag har pratat med en trött, men glad, Sarita varje kväll. Hon har lärt sig otroligt mycket med Google Translate och ett engelskt-portugisiskt lexikon i högsta hugg. Och kursen har varit en riktig boost för henne! Jag påpekade för henne att det nu kommer bli hon som får prata när vi samlar tränarna, och inte någon extern instruktör - och jag hörde hennes leende genom luren när hon svarade: "inga problem!". Mycket bra med tanke på att intern kunskap är mycket mer hållbar än extern, och dessutom billigare!

Samtidigt som Sarita blir mer och mer kvalificerad för det hon gör, blir jag lite mindre kvalificerad. Eller nej, det är inte sant. Men jag behållar samma outbildade nivå som jag har haft tidigare. Jag har nu valt att avsluta mina universitetsstudier i statsvetenskap (jag tog dock hela 7,5 hp, det ni!) för att sätta igång ett nytt projekt parallellt med Futebol dá forca. Vad detta blir får ni veta inom kort...

Men outbildad förblir jag bara till i vår, då kommer studierna igång igen fast på distans så att jag kan pendla lite mellan Stockholm och Mocambique.