15 november 2012

TEDxLund!!!


Den 14 november var en av de hittills coolaste dagarna i mitt liv. Jag var med på världens första TEDxLund! Jag har drömt om att vara med på TED sen jag såg min första TED-föreläsning. Har ni inte sett någon, rekommenderar jag verkligen att ni kollar på några - för de är otroligt inspirerande! Och nu har jag alltså också haft en TED-föreläsning. Hur coolt är inte det?! 

Temat för kvällen var "Opportunities for a better tomorrow" och övriga talare var Maria Wetterstrand, f.d. språkrör för Miljöpartiet; Christer Gunnarsson, professor i ekonomisk historia vid Lunds universitet och en av grundarna till Gapminder; Heiner Linke, professor i nanofysik och vice ordförande i Nanometer Structure Consortium vid Lunds universitet; samt Karl McFaul, kommunikationsansvarig för ESS (European Spallation Source). Och så lilla jag. 



Att få prata bland så meriterade människor kändes stort. Ännu större när publiken ställde sig upp och gav mig stående ovationer efteråt. Känns helt ofattbart. 

Flera studenter ville veta mina retoriska knep efteråt, vilket jag tycker är rätt lustigt med tanke på den kritik jag har fått över att aldrig ha tagit någon kurs i retorik. 

Trots att jag var tvungen att ta nattåget upp till Stockholm för en torsdag späckad av möten gjorde jag det med ett stort leende på läpparna och orden "you were by far the best speaker tonight, thank you!" ringandes i öronen. 

Shit, jag har varit med på TED! Ni kan själva se videon här om en vecka.