15 november 2012

Fryshuset och svenska Futebol dá força

Lätt mörbultad efter nattåg upp från TEDxLund till Stockholm, åkte jag vidare till ett möte med Fryshusets verksamhetschef för passionerade intressen, Anncha Lilje Ander, och den ansvariga för idrott & hälsa, Anna Kringborg. Mötet gick väldigt bra och nu börjar planeringsfasen för att dra igång Futebol dá força i Sverige till våren. Det kommer vara ett samarbete mellan olika organisationer, men min huvudpartner kommer förhoppningsvis vara Fryshuset.  

Futebol dá força Sverige kommer etableras i socioekonomiskt utsatta områden med fokus på att ge mer plats åt unga tjejer, för att stärka deras självförtroende och ge dem ett utrymme där de kan träffas och utbyta erfarenheter. Fokus kommer liksom i Moçambique ligga på att motivera unga ledare som fotbollstränare och dessa kommer liksom i Moçambique att utbildas, men i Sverige med mer fokus på entreprenörsanda och ledarskap. 

På så sätt hoppas jag att svenska tjejer, speciellt i socioekonomiskt utsatta områden, kan få fler - och bättre - förebilder än vad som finns idag. Jag vill att tjejer självsäkert ska kunna säga "sim, ela pode", "ja, hon kan" även i Sverige. Oavsett vad deras omgivning säger. 

Och jag vill att det ska bli så i vår - så håll ögonen öppna för svenska Futebol dá força!