9 november 2012

Hur allt går till

Jag må vara ung, oerfaren och outbildad osv. men ibland blir jag så trött på att alla alltid måste tala om för mig "hur saker och ting går till". Denna veckan har inneburit mer "lilla gumman"-de än vanligt.

Så jag tänkte nu officiellt bara tala om för hela världen att mina hjärnceller är fullt fungerande och att min logiska tankeförmåga trots min ringa ålder faktiskt existerar.

Och så tänkte jag nu officiellt uttala mig om ett eventuellt samarbete med damlaget LdB FC Malmö och Stars for Life Foundation i Sydafrika. Att detta vore en väldigt bra idé har nämligen påtalats av flertalet personer, speciellt den gångna veckan. "Har du tänkt på det?" En gång för alla, svar: ja!

Ja, jag har tänkt på att det vore en väldigt bra idé. Jag tänkte faktiskt på det i september förra året då jag första gången kontaktade LdB FC Malmö. När jag sedan kom tillbaka till Sverige efter nästan ett år i Mocambique träffade jag dem även på plats i Malmö den 30 juli. LdB FC driver i samarbete med ett par andra organisationer Stars for Life i Sydafrika, som också är ett projekt som syftar till att stärka kvinnor genom fotboll. Ett väldigt bra projekt!

Tyvärr har fotbollsklubben LdB FC väldigt strikta sponsringsavtal med LdB så klubben kan inte ingå några andra samarbeten av detta slag. Så även om det vore en bra idé (tycker både jag, LdB FC och tydligen många andra av vad jag har fått höra på senaste tiden) är det i dagsläget inte möjligt.

Sen vill jag också poängtera att Sydafrika och Mocambique är två olika länder, med två olika kulturer och med helt olika förutsättningar. Så trots att både Stars for Life och Futebol dá forca jobbar mot samma mål görs det på olika sätt, på olika platser och med olika förutsättningar. Så bara för att det är två liknande projekt i samma region i världen är inte ett samarbete kanske optimalt för det, även om det är det i teorin.

Mellan Durban i Sydafrika där Stars for Life är aktiva och till exempel Lichinga i Mocambique, där vi i dagsläget har 11 fotbollslag, är det ca 350 mil. Utan ordentliga vägar. Till och med jag, trots min unga ålder osv, kan ju räkna ut att det inte vore det enklaste samarbetet.

Jag tackar för detta förslag, men tyvärr är det inte realistiskt i dagsläget. Så nu behöver ni inte påpeka det mer för mig, eller berätta "hur det faktiskt går till". Jag har ju trots allt på mindre än ett år fått Futebol dá forca att växa från ett fotbollslag till nästan 150 stycken med nationell spridning, där jag jobbar med allt från att ge specifika råd till enskilda tränare, vara mentor för min lokala projektledare, sluta samarbeten med ministerier till att få in all finansiering. Så när det kommer till just Futebol dá forca har jag rätt bra koll, och när det handlar om just det avböjer jag bestämt men vänligt fler personer som vill "berätta för mig hur det faktiskt går till" om jag själv inte ber om det. Tack & ha en trevlig helg!