18 november 2012

Ankomst och avgång

Flygresan gick bra och igår mitt på dagen landade jag i 31 grader varma Maputo! Inga upplopp gjorde det lätt att ta sig hem, och det kändes väldigt naturligt att återigen vara i Mocambique.

Idag gick jag till kontoret en sväng för att hälsa på Sarita. Vägen dit tog mycket längre tid än vanligt eftersom alla vakter, servitörer på närliggande restauranger och gatuförsäljare längs vägen ville hälsa mig välkommen! Det är kul att bli igenkänd och kul att se alla igen!

Sarita var lika glad som jag över att ses igen. Medan jag har tagit mig från en kontinent till en annan har hon hållit på med de sista förberedelserna för vår bilresa norrut. Bilen har varit inne på service både igår och idag så nu ska den vara resklar och kunna ta sig den långa resan till Quelimane och Beira för att sedan ta oss hem igen.

Så, imorgon bär det av från Maputo kl. 03.00 mot Quelimane i provinsen Zambezia. På vägen har vi ett möte med Läkarmissionen i Vilanculos (max en timme annars håller inte tidsschemat) för att sedan fortsätta och vara i Inchope vid 21-tiden för att sova över natten där. Sedan på tisdag eftermiddag kommer vi förhoppningsvis fram till Quelimane om allt går som det ska. Onsdag-lördag utbildas 25 nya tränare där för att på söndagen vara med på lanseringen av projektet i provinsen.

Sedan fortsätter vi till Beira i provinsen Sofala för samma sak! Totalt kommer vi alltså utbilda 50 nya tränare de kommande två veckorna och då kunna integrera 1000 till tjejer i Futebol dá força! Jättehäftigt! Det tackar vi Belgiska ambassaden i Mocambique för som betalar för bägge provinserna!

Men nu måste jag sova de få timmar jag kan innan en lång men spännande resa börjar! Under de kommande två veckorna kommer jag dock ha oregelbunden åtkomst till internet, men jag ska försöka uppdatera er så mycket som möjligt!