17 maj 2012

Träning & tårtkalas med "mina" tjejer

Igår var jag tillbaka ute på fotbollsplan som tränare för första gången på länge! "Mina" tjejer från Zixaxa, av vilka i princip alla numera spelar i Costa do Sol, har länge velat att jag ska komma tillbaka och vara med på deras träningar. Eftersom Futebol dá forca blev lite större än bara ett lag - vi har nu över 540 tjejer igång i projektet med 26 tränare - har jag inte jättemycket tid att själv vara tränare längre.. Men igår kunde jag inte låta bli!

Det var dessutom lagkaptenens födelsedag, så utöver träning blev det dessutom tårtkalas! Jag bakade två chokladtårtor och åkte ut till Shopal, där tjejerna redan var i full gång att träna. De har numera utöver sin huvudtränare, även två unga hjälptränare som är otroligt duktiga och engagerade, vilket är väldigt kul att se. När "Coach Cis" dök upp på planen - som tur var med fyrhjulsdrift, som behövs för att forcera "fotbollsplanen" - gav de dock direkt över visselpipan. Det var härligt att få igång tjejerna och se hur de lyste upp när de fick höra sina namn (ja, jag kommer fortfarande ihåg vartenda ett).

Efter träningen öppnades bagageluckan och chokladtårtorna tittade fram - vilket blev träningens höjdpunkt! Tårtorna tog slut med blixtens hastighet och den sista lilla biten fick födelsedagsbarnet Goja ta med sig hem till sin mamma.

Tränarna bad mig att komma tillbaka som tränare för laget, eller som de uttryckte det: "Skulle det kanske vara möjligt att Coach Cis officiellt satt med oss på bänken när vi har match?" Eftersom jag nu bara har två veckor kvar här innan jag åker tillbaka till Sverige för en tid, valde jag att inte komma tillbaka som officiell tränare.. än! Men i november när jag kommer nästa gång, då kan tjejerna räkna med mig! Och det blev den bästa födelsedagspresenten, enligt Goja, även om tårtorna var rätt bra de med...