4 maj 2012

Tränarna jobbar på bra i hård motvind


Bento och hans tjejer ”Craques de Hulene” (Talangerna från Hulene) och Higino och hans ”Panteras” (Panterna) spelade match på Campo de Albazine – på eget initiativ! Bägge tränarna är unga killar som tränar sina tjejer nästan varje dag och deras drivkraft behövs för att få tjejerna till fotbollsplanen. Det är inte lätt att bli talang, vare sig du är från Hulene eller Albazine, om du är tjej. Under matchen kom en av Higinos tjejer springande till sidlinjen för att prata med sin coach med darrande underläpp: ”Snälla, snälla, prata med min mamma! Hon säger att jag inte får spela mer för att jag måste hem. Snälla, jag vill bara få spela klart matchen. Prata med henne, Coach!” Flickan var nära till tårar och Higino fick springa bort och prata med den bastanta mamman som ville att hennes flicka skulle hjälpa till hemma snarare än att smutsa ner sig på en fotbollsplan. Som tur var lyckades Higino övertala henne för den här gången och flickan fick spela klart matchen. Det är bara att hoppas att Higino och alla de andra alltid har turen med sig!

En annan lokal tränare, Inaçio, som också var där och tittade på matchen tittade menande på mig och sa: ”Där har du problemet med tjejfotboll..” Och jag kunde först inte mer än nicka, innan jag återfick krafterna och svarade beslutsamt: ”Det kommer ändras snart!”.



”Panteras” vann med 1-0 efter en tuff match med två jämnstarka lag. Och jag tror att till och med mamman måste ha varit tvungen att le efter att tjejerna gjorde mål på hemmaplan och planen stormades av barn tjutandes av glädje!  


Och trots motståndet tränarna möter, fortsätter de att ta egna iniativ! Higino och Bento möts igen på lördag, och på söndag spelar Higinos Panteras mot Sualés Rebeldes F.C.