4 maj 2012

Nu behövs alla som kan hjälpa till!


Nu är det mindre än en månad kvar innan jag åker tillbaka till Sverige och överlämnar huvudansvaret av projektet till mina kollegor Sandra och Sarita. Jag kommer fortfarande leda projektet i nära kontakt med dem bägge, och vi har en tydlig arbetsfördelning. Sedan jag började med Futebol dá força här i Moçambique i september förra året, först med pilot projektet Zixaxa i tre månader och sen när projektet kom igång på riktigt i februari i år, har jag jobbat väldigt nära Sandra och Sarita – som är projektets koordinatörer/ansvariga – och även om det har gått trögt ibland så har vi nu kommit en bra bit på vägen! De arbetar numera relativt självständigt och tar egna initiativ, vilket är härligt att se mot den bakgrund de har! Dessa kvinnor, Sarita 28 år och Sandra 33 år, har ju fått samma uppfostran som de tjejer vi vill hjälpa med projektet – de har aldrig fått ta egna initiativ eller fått beröm och uppmuntran utan snarare tvärtom. Eftersom de bägge alltid har spelat fotboll och börjat med det i en tid som inte alls var lika accepterande som den är idag, har de fått utstå allt från gliringar om vilket kön de tillhör till utfrysning från familjen. Idag är de förebilder för många unga tjejer som landslagsspelare och nu som kvinnorättskämpar och drivande krafter för Futebol dá força.

Tyvärr betyder min närvaro mycket. Inte bara när det kommer till positiv energi och drivkraft, tron på att vi kommer lyckas och att arbeta effektivt – detta kommer jag fortsätta med över internet! – utan tyvärr även när det kommer till praktiska detaljer.

Jag har sedan januari i år fått låna en bil gratis – en hjälp som har varit ovärderlig! – och betalar bensin ur egen ficka. Utan bilen hade vi inte kommit långt, då lokaltrafiken här är som den är. Ni kanske minns historierna om mina ”chapa-turer” de första tre månaderna när jag inte hade något annat alternativ till transport (se tidigare inlägg). Nu när jag åker, försvinner bilen med mig och mina kollegor kommer då inte ha något sätt att transportera sig. Vilket innebär att mycket arbete kommer upphöra – sponsormöten, besök på träningar, utdelning av material, åka och se på tjejernas matcher etc. etc.

För ca. $8 000 (~56 000 SEK) kan vi köpa en begagnad bil i mycket bra skick. Jag ber alla som vill vara med i Futebol dá força, och den fantastiska förändringen för tjejer här som projektet faktiskt medför, att hjälpa till för att samla ihop den här summan! Jag vet att det inte är den roligaste utgiften, eftersom pengarna inte går direkt till tjejerna – men ur ett långsiktigt perspektiv så kommer inte något komma direkt till tjejerna utan den här nödvändiga utgiften som transport innebär. Vi jobbar hårt här för att tjejerna ska få det som är deras rättighet – ett självständigt liv på sina egna villkor – och nu är det er chans att hjälpa till!

Prata med företag, organisationer, föreningar, fotbollsklubbar, kompisar – vem som helst som kan tänkas hjälpa till! Vi har 25 dagar på oss att samla in 56 000 SEK – och vi kommer klara det om alla hjälper till!

Futebol dá forcas kontonummer i Handelsbanken: 555 983 048 med clearingnummer: 6151.

Nedräkningen börjar nu.