25 maj 2012

Snart i mocambikiska händer

Organiseringen, planeringen, struktureringen.. ja, allt går framåt med stormsteg inför min avresa på onsdag och i och med den överlämnandet av Futebol dá forca i mocambikiska händer. Eller, överlämnande blir det väl inte riktigt, men det lokala ansvaret lämnar jag nu till mina två kollegor på Lurdes Mutola Foundation, Sarita och Sandra. Deras ansvar ökar och ökar, och jag ser stolt på hur de tar mer och mer egna initiativ!

Idag var även självaste Maria de Lurdes Mutola på besök. Hon visade sitt fortsatta stöd och sin uppskattning för projektet och hann även med ett möte med den amerikanska ambassadören. Jag hade bett henne om detta, för att stärka vår ansökan om bidrag till projektet - och mötet gick bra. Svar på förfrågan får vi dock först nästa vecka, så det är bara att hålla tummarna!

Vi jobbar på för fullt för att få Futebol dá forca att fortsätta utanför Maputo och samtidigt fortsätta i Maputo vilket inte är det lättaste. Min mobiltelefon blev stulen igår när jag var på väg för att besöka en tränare, och det underlättar ju inte direkt arbetet. Men framåt går det. Vi håller på att organisera en liga för de lag vi redan har integrerade i projektet och som det ser ut nu startar den 1 juli - i tre zoner med 32 tjejlag!

Imorgon går sista kursen för våra fantastiska tränare i Maputo av stapeln - fotboll och genus med fokus på mänskliga rättigheter. Det ska bli väldigt spännande att se hur detta tas emot av tränarna. Och jag är otroligt tacksam för all hjälp som kvinnoorganisationen WLSA ger oss. Allt ifrån att bre mackor, bistå med material och lokal till att hålla i själva kursen med all den otroliga erfarenhet de har på området - helt fantastiskt! Det är inte alla som får en representant på FN:s kvinnokonferens i New York att nästa dag stå och bre mackor åt fotbollstränare! Terezinha da Silva med kollegor - stort stort tack!