20 februari 2012

"Vilken match?! Jasså, du pratar om damfotboll..."

En tysk delegation från Bayerns fotbollsförund är här tillsammans med det bayerska U-15 herrlaget som ska spela mot mocambikiska U-17 herrlandslaget, som min kollega Sascha tränar. De bjöd mig på middag igår kväll då jag har hjälpt till att organisera fotbollsdagarna (Festa de Futebol), som vi har haft på planen i Albazine, som är finansierad av det Bayerska fotbollsförbundet. Med på middagen var också Mocambiques tyske landslagstränare och Mocambiques ordförande för fotbollsförbundet (som numera hälsar på mig).

Det var en trevlig tillställning och de ville höra mycket om Futebol dá forca, och förhoppningsvis kan det leda till vidare samarbete. Jag ska hjälpa dem att starta upp ett tjejlag på "deras" plan i Albazine, och då hjälper de mig med Futebol dá forca. Eftersom Mocambiques fotbollsförbund är ekonomiskt beroende av det Bayerska, är det ett viktigt stöd för mig, även om jag hoppas på att det inte bara blir moraliskt stöd utan att jag också blir ekonomiskt beroende av dem.

Jag och Gert Engels (langslagstränaren) pratade om damlandslagets första internationella match i Zimbabwe som spelades igår under dagen, men ingen av oss hade hört något resultat. Men med på middagen var även ordföranden för damfotbollskommittén och Gert passade därför glatt på att fråga honom, då han om någon borde veta, och möttes av ett stort frågetecken: "vilken match?". När han väl insåg vilken match Gert pratade om, visade det sig - surprise surprise - att han inte hade en aning om hur det hade gått (förlust med 4-0 fick jag veta idag).

För mig inte särskilt förvånande, men en ögonöppnare för tyskarna som nu förstår att motvinden jag jobbar i blåser rätt hårt.