26 februari 2012

Donation till Clube Nova Alianca

I tisdags var jag och besökte Clube Nova Alianca, för att ge dem det material jag utlovade när jag var där på "audiens" i lördags. Materialet, som är mitt egna privata medtaget från Sverige, bestod bl.a. av åtta bollar, två visselpipor, ett tidtagarur samt information om våld mot kvinnor och var man ska vända sig om det inträffar - och vikten av att faktiskt vända sig någonstans! - och kondomer. Detta kommer användas i deras flickfotbollssatsning. Två tränare, Amosse och Nascimento, jobbar i samarbete med närliggande skolor som varje dag kommer skicka ca 100 flickor att träna på den lilla sandplanen. Femtio flickor tränar ett pass på morgonen och femtio nya tränar ett på eftermiddagen, eftersom de går i skolan i skift.

Tidigare hade klubben två bollar, så även om det material jag kunde bidra med inte är mycket med svenska mått mätt är det väldigt mycket värt här. Jag fick träffa klubbens ordförande och det fanns ingen hejd på deras tacksamhet. Det är så fantastiskt att se hur glada de blir, och förhoppningsvis ännu mer fantastiskt när jag får komma och se arbetet med flickorna också.

De visade mig bollar som de hade använt förra veckan - fyra stycken helt söndertrasade. Med det grova underlaget, värmen och hundratals barn som spelar håller bollarna inte länge. Goda nyheter är att de har fått löfte om att få planen fixad - uttjämnad och med ny sand. De åtta bollarna kommer nog inte hålla länge ändå, men jag gav dem några kriterier att uppfylla och utlovade mer material i den mån jag tycker att kriterierna har uppfyllts. Först och främst måste materialet användas till flickfotbollen i första hand; Planen måste hållas städad från skräp, stenar och glasskärvor; Mängden alkohol som konsumeras i närheten av planen måste minska; och de måste arbeta med det äldre tjejlaget som de har med utbildning och rådgivning om pubertet, sexualitet och sexuella och reproduktiva rättigheter.

Jag har stora förhoppningar om att detta faktiskt kommer uppfyllas, och det syns att mitt förtroende gör tränarna gott. De har en viktig uppgift att fylla och jag tror att de kommer lyckas - och med det förtroendet tror de också på sig själva!