27 februari 2012

Lurdes Mutola Foundation + Football for Worldwide Unity = Sant

Nu är det påskrivet och klart! Jag och Football for Worldwide Unity är nu oficiella partners med Lurdes Mutola Foundation för att genomföra projektet: "Futebol Femenino em Movimento" (Damfotboll i rörelse), där "Futebol dá força" (Fotboll ger styrka) är huvudprojektet, men där även uppföljaren "Meninas de Ouro" (Guldtjejerna) ingår. Detta är Lurdes Mutola Foundations idé för att motivera tjejer ännu mer till att spela fotboll: genom att skapa provinsiella lag (liknande stadslag i Sverige) där de bästa spelarna från varje provins olika "Futebol dá força-lag" får tillfälle att träna och spela på en högre nivå och representera sin provins i en nationell turnering.

Ännu undrar jag ibland om jag bara jobbar för Football for Worldwide Unity, eller om jag också jobbar för Lurdes Mutola Foundation då jag ofta får se till att saker och ting sker där också. De är väldigt långsamma med sitt administrativa arbete och jag försöker nu få dem att skynda på och skriva kontrakten med Sandra och Sarita som projektkoordinatörer. Med kontrakt i hand och löfte om lön vid den mån projektet får tillräcklig finansiering, tror jag att de kommer kunna jobba på en högre nivå, mer motiverade och även med mer legitimitet. Tyvärr har Sandra och Sarita själva inte det självförtroendet än att själva trycka på för att få sina kontrakt, utan de har bett mig hjälpa dem med detta. Liksom det är jag som ordnar deras visitkort, vilket ger dem ännu mer legitimitet och får dem att känna sig mer profesionella, någon att ta på allvar. Hur som helst är nu processen igång och förhoppningsvis blir kontrakten färdiga inom kort så att de får den säkerhet de behöver, både för sitt självförtroende och på papper, för att kunna göra ett gediget och bra arbete.