9 februari 2012

Framsteg

Jag är nästan i chocktillstånd. Helt plötsligt är det inga konflikter, varken arbetsrelaterade eller personliga, inget gnäll, inga omständiga diskussioner om saker och ting - saker börjar flyta på. Jag har nu i en hel månad haft glada mocambikiska partners! I början trodde jag att något var fel och att jag upplevde lugnet före stormen, men det verkar som om stormen inte kommer. Tvärtom! Vi har fått till stånd ett bra samarbete mellan Lurdes Mutola Foundation och Football for Worldwide Unity, med mocambikiska fotbollsförbundets damfotbollskommité som partner. Vi håller på att engagera Utbildningsministeriet och Ungdoms- och sportministeriet här så att vi snabbt och enkelt kan nå ut till alla provinser via deras provinsiella departement. Budgeten är avslutad och vi har påbörjat sponsor-jakten. Första kursen för Futebol dá forcas framtida tränare är planerad till den 9-11 mars i Maputo, och de unga entusiastiska framtida fotbollstränarna står på kö för att få vara med. Innan kursen, den 8 mars - Internationella Kvinnodagen! - planerar vi att lansera projektet (igen: större, starkare, bättre) med Forum Mulher (Mocambiques största kvinnoorganisation) och Primeira Dama (Presidentens fru) på plats. Men som alltid när sånt viktigt folk är inblandade blir det omständigt. Vi har bett om audiens och inväntar svar ...

Och hör och häpna: idag träffade jag på herr Sidat, ordförande för Mocambiques fotbollsförbund, och han hälsade på mig! Han frågade dessutom om jag skulle åka till Zimbabwe på måndag med landslaget för deras nästa match där.. så jag kan ju dra slutsatsen att han inte riktigt vet vad det är jag gör här, men det kanske är bäst så att han tror att jag hjälper till och träna hans kära landslag.. tills vidare. Jag har i alla fall nått mitt delmål: han hälsar numera på mig. Dags för nästa delmål: få honom att satsa på damfotboll. Tja, varför ta ett steg när du kan ta två?

Hur som helst, det går framåt! Det viktigaste är att vi nu verkar ha fått till stånd ett bra samarbete mellan oss som ska fortsätta jobba med detta de tre åren vi har planerat för - den första och viktigaste grundstenen för ett hållbart utvecklande arbete är nu lagd!