27 december 2012

Kämpaglöd trots glödande sand

Efter fyra dagars ledighet återvände jag idag till jobbet, och har under dagen lyckats tömma en full inbox och även gjort en hel del andra ärenden. Dagens höjdpunkt var dock ett besök hos tränaren Manuel och hans lag som har tagit sig vidare till slutspel i en ungdomsturnering som spelas under skollovet i december.

Manuel och hans tjejer i laget Estrelas do Nhlamankulo från Chamankulo träffade jag senast i maj så det var riktigt kul att träffa honom och tjejerna igen. Jag kände mig gammal när jag inte kunde låta bli att utropa: "men vad stora ni har blivit!" - men vuxit har de gjort sedan jag såg dem sist, puberteten tror jag att det kallas..

De har under december spelat en ungdomsturnering som anordnas under skollovet och lyckats ta sig till slutspel. Idag spelades matchen på Campo de Zixaxa (där Futebol dá forca började för ett år sedan - alltid en speciell känsla att vara där) mot Costa do Sol B från Chopal. Costa do Sol B tränas av Paihito som jag också känner - en duktig tränare - men som inte ännu är med i Futebol dá forca. Dock har många av hans tjejer varit det tidigare då de tränats av vår tränare Virginia i Zimpeto innan hon skickade dem vidare till Paihito och Costa do Sol. Eftersom de är riktiga talanger ville Virginia ge dem chansen att komma upp i Costa do Sols A-lag och på så sätt börja spela i damfotbollsligan så småningom.

Två riktigt bra lag gjorde en riktigt bra match! Det var fullt ös i 2 x 25 min trots 38 grader varmt, strålande sol och stekande het sand. Båda lagen kämpade hårt i både anfall och försvar, och kämpade så bra att matchen slutade 0-0.