11 december 2012

Årets Ungdomscoach 2012

Jag är otroligt stolt och glad över att ha blivit utnämnd till Årets Ungdomscoach av Rotary Stockholm. 

Stipendiet om 35 000 kr tilldelas någon "som är bra på att inspirera människor att utvecklas i positiv riktning och i Rotarys anda, får människor att växa som ledare.  En person som engagerar sig i andra människors utveckling, nationellt och/eller internationellt" och Rotary Stockholm har i år valt att ge mig och Futebol dá força detta pris med följande motivering:



”Cecilia är en fantastisk personlighet med en förmåga att verkligen gripa tag i dig från scenen! Få gånger har jag fått tårar i ögonen när jag lyssnat på en föreläsare.”säger Peter Pettersson, Rotary Klubb Spånga.

Stipendiet delas ut genom Axel Murrays och Carl-Wilhelm Stenhammars fond och summan om 35 000 kr räcker till att implementera Futebol dá força i provinsen Manica, vilket innebär att 25-30 unga volontärer får utbildning som fotbollstränare, i sex- & samlevnad och i mänskliga rättigheter. De lär sig också hur man kan förebygga hiv/aids, våld mot och sexuellt utnyttjande av unga tjejer samt vikten av att flickor får gå klart skolan. De avslutar utbildningen som så mycket mer än bara tränare - de blir förebilder för tjejerna och för sitt lokala samhälle. För att de rent praktiskt ska kunna hålla fotbollsträningar får de också ett start-kit med material, och stipendiesumman räcker även till att starta en fotbollsliga för de 500 tjejer som kommer bli integrerade i projektet! 

Helt fantastiskt! Jag är otroligt tacksam och stolt över att ha blivit tilldelad priset Årets ungdomscoach, och jag hoppas att jag genom mitt arbete kan inspirera andra unga - inte bara i Moçambique utan även i Sverige - att också ta på sig ledarrollen, tro på sig själva och göra sina drömmar till verklighet! 


Jag missade tyvärr prisceremonin på Grand Hotel i Stockholm då jag är i Moçambique, men får ta emot priset när jag är tillbaka i Stockholm i mars. Stort tack Rotary Stockholm för att ni hjälper mig att förändra världen!