2 december 2012

Det behövs inga dyra manualer

I brist på andra söndagsnöjen i Beira i väntan på morgondagens möten och sena hemfärd till Maputo (ska bli skönt att komma hem!) plöjde jag precis igenom en fotbollstränarmanual från en välkänd internationell organisation som liksom vi använder fotboll som kommunikativt medel för att sprida värderingar, på engelska "life skills".

Och jag blir irriterad. Organisationen hävdar att den jobbar aktivt för både pojkar och flickor, och en av deras "life skills" är "girls empowerment" - vilket ju är jättebra i och för sig, men när jag nu har läst manualen från pärm till pärm förvånas jag över flera saker. Måste en tränare vara en "han"? Måste en spelare vara en "han"? Varför är tjejer bara med på 30 av 79 bilder? Och av dessa 79 bilder, varför är 11 st med bara tjejer medan 38 st är med bara killar och resten på killar med någon enstaka tjej som skymtar i bakgrunden?

Och sen kommer vi då till stycket med "girls empowerment". Där får tränarna lära sig olika övningar de kan använda för att stärka unga tjejer. En av övningarna kallas "Sugar Daddy" och går ut på att spelarna ska ta sig från ena planhalvan till den andra utan att bli tagen av en spelare i mitten; spelaren som är "Sugar Daddy". Innan spelarna får börja springa över ska följande dialog äga rum (citat):

"Sugar Daddy: Kids, kids, lets go out and have fun together.
Kids: We are afraid.
Sugar Daddy: What are you afraid of?
Kids: We are afraid of being abused.
Sugar Daddy: I will buy sausages and chips for you."

Sen kan spelarna försöka springa över till andra sidan utan att bli tagna av stygga "Sugar Daddy". Genom övningen ska spelarna "become aware of the ways to refuse temptations from men and think about the consequences. Also give them skills to recognize and withstand this kind of temptation." Dessutom är det "fitness training".

Det första jag tänkte på var vilken åldersgrupp övningen är tänkt att användas för. Jag har svårt att se tonårstjejer på fotbollsträningen leka kull med "Sugar Daddy" som vill köpa korv med pommes åt dem. Och jag har ännu svårare att se hur det ska hjälpa dem att ta sig ur situationer som kan leda till våldtäkt, våld eller sexuellt utnyttjande.. Och jag har ännu svårare att se kopplingen till fotbollen.

Fotboll talar ofta för sig själv, och genom fotboll lär du dig så otroligt mycket som du behöver kunna i ditt vardagliga liv - utan att behöva leka fåniga lekar med "Sugar Daddies". Sådana lekar tar istället udden av det som är fotbollens styrka - det du lär dig utan att vara medveten om det. För att ge några få exempel: genom fotboll lär du dig att jobba i grupp med allt vad det innebär som att lösa konflikter, kommunicera etc. Du lär dig att respektera dina med- och motspelare samt din tränare och regler, som du också lär dig att följa. Samtidigt får du stärkt självförtroende och lär dig att tänka självständigt, kritiskt och logiskt. Du lär dig att anpassa dina kunskaper och förmågor efter olika situationer, och även att ta ansvar för dina handlingar och hela gruppens. För att bara nämna några saker.

För att återgå till manualen, kommer senare ett stycke som handlar om mens (manualen fokuserar på hygien-utbildning genom fotboll). Gissa i vilka två stycken bilderna på tjejerna var i? Nämen, du hade rätt! I stycket om "girls empowerment" och det om mens.

Och jag ställer frågan: om man aktivt jobbar för lika rättigheter för pojkar och flickor på fotbollsplanen och i samhället, bör detta inte då genomsyra hela tränarmanualen? När ska tjejer sluta behandlas som undantag?

Jag vill inte på något sätt hävda att organisationen inte gör ett bra jobb, för det gör den, men jag tycker samtidigt att man bör vara kritisk åt flashiga manualer osv. Vad jag, och Futebol dá força, kämpar för är inte att jag ska kunna visa en fin manual med bilder på glada barn på fina fotbollsplaner (tro mig, fotbollsplanerna är inte fina) så att vi kan sprida vår logga som ett varumärke. Utan var vi kämpar för är att unga ledare i sina lokala samhällen - oavsett kön - tar sig an kampen för att tjejer inte ska fortsätta vara undantag, utan istället ta för sig och visa att de bör räknas som den halva del av befolkningen de utgör. En stark halva som står på egna ben och som med just sina egna ben går mot en ljusare framtid.